BMW 1 Series sedan dihasilkan eksklusif untuk China

BMW 1 Series sedan dihasilkan eksklusif untuk China

China merupakan pasaran yang sangat luas dalam industri automotif. Ini membolehkan kebanyakkan pengeluar automotif menunaikan apa sahaja permintaan pelanggan pasaran tersebut kerana ianya pasti memberikan keuntungan. Model yang anda lihat ini merupakan model BMW 1 Series yang dihasilkan dalam bentuk sedan (hatchback untuk pasaran lain termasuk Malaysia), yang bina khas untuk China, atas permintaan pasaran republik tersebut.

“Kami menjual lebih dari setengah juta kereta di China tahun lalu, dan ini merupakan pasaran terbesar kami, terus menawarkan potensi besar. Pelanggan kami di China meminta model yang lebih kecil bagi memenuhi penggunaan tertentu mereka dan kami berusaha keras bersama rakan kami di sini untuk memastikan kereta ini bukan hanya memenuhi malah melangkaui kemahuan tersebut,” kata Ian Robertson, ahli lembaga pengurusan BMW yang bertanggungjawab untuk jualan dan pemasaran.

BMW 1 Series sedan merupakan sedan paling kecil dalam barisan model BMW. Walaupun dibuat khas untuk pasaran China sahaja, ia telah dibina di Munich dengan sokongan jurutera dari China. Semasa pembangunannya, 1 Series sedan turut diuji di Nurburgring serta ujian luas merangkumi aspek cuaca dan jalan raya yang boleh dijumpai di China, bagi memastikan ia memberikan prestasi terbaik pada pasaran yang bakal diterjah masuk. Walau bagaimanapun F52 1 Series ini diproduksi di kilang Tiexi usahasama BMW dan Brilliance di Shenyang.

Dimensi model ini diukur dengan 4,456 mm panjang, 1,803 mm lebar dan 1,446 mm tinggi serta jarak roda 2,670 mm. Berbanding dengan versi hatchback, sedan ini 132 mm lebih panjang, 38 mm lebih lebar dan 33 mm lebih tinggi. Kabin bahagian depan diambil terus dari hatchback, tetapi tempat duduk belakangnya direka semula di mana kontur pada perehat belakang dan juga upholsteri menawarkan lebih keselesaan, dakwa BMW.

Tiga enjin turbo berbeza ditawarkan untuk model ini. Varian paling rendah 118i dijana enjin 1.5 liter tiga-silinder berkuasa 136 hp dan tork maksima 220 Nm bermula 1,250 rpm. Dipadankan dengan transmisi enam-kelajuan automatik, ia mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 9.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 212 km/j.

Varian pertengahan 120i pula dijana enjin 2.0 liter empat-silinder berkuasa 192 hp/280 Nm. Diberikan kotak gear lapan-kelajuan automatik, pecutan 0-100 km/j dicatatkan pada 7.5 saat serta mampu mencapai kelajuan maksimum 235 km/j. Varian paling tinggi pada sedan pacuan hadapan ini adalah model 125i, berkuasa 231 hp/350 Nm. Pecutan 0-100 km/j dicatatkan pada 6.8 saat manakala kelajuan maksima dicatat pada 250 km/j.

Keselesaan merupakan aspek yang penting untuk model keluaran China. Menurut BMW, suspensi 1 Series sedan ini direka bagi memastikan penumpang mendapat keselesaan yang paling optimum pada semua keadaan permukaan jalan. Turut menyumbang untuk aspek ini termasuk panel penuh pada bahagian bawah badan serta tayar dengan kadar rintangan golekan yang rendah. Model 118i diberikan rim 16- dan 17-inci, manakala model dengan enjin 2.0 liter diberikan roda aloi 18-inci.

Antara ciri unik lain pada model khas pasaran China ini adalah pada sistem pemanas/aliran udaranya, menampilkan “fungsi tapisan udara yang sangat efektif” bagi menapis udara kotor pada negara berkenaan.

Pembeli ditawarkan dengan tiga pilihan kemasan iaitu Basic, Luxury line dan Sport Line. Ia turut ditawarkan secara opsyen dengan sistem bantuan pemanduan termasuk Amaran Pelanggaran dan sistem brek kecemasan automatik City Brake serta Bantuan Parkir. Ia turut ditawarkan dengan sistem BMW Connected bersama Open Mobility Cloud bagi membolehkan hubungan antara telefon pintar, tablet atau jam pintar dengan kereta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required