Pusat Latihan Mercedes-Benz Malaysia dilancar – buka peluang anak muda tempatan timba ilmu automotif

Pusat Latihan Mercedes-Benz Malaysia dilancar – buka peluang anak muda tempatan timba ilmu automotif

Selain melancarkan wisma yang turut menempatkan ibu pejabat baharunya, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) turut merasmikan Pusat Latihan Mercedes-Benz baharu yang terletak di bangunan yang sama, di Bandar Kinrara, Puchong.

Dalam majlis pelancaran pusat latihan tersebut, Pengarah Latihan Global, Joerg Himmelmann, turut menyerahkan seunit Mercedes-Maybach S500 kepada Timbalan Presiden Selepas Jualan MBM, Heinrich Schromm. Kenderaan tersebut akan digunakan untuk latihan teknikal kepada para pelatih di pusat terbabit.

Mampu mengendalikan lebih 2,000 latihan setahun, pusat latihan ini turut membangun dan membekalkan tenaga terlatih, juruteknik berkemahiran, kakitangan jualan, penasihat penyelenggara dan lain-lain cabang pekerjaan yang diperlukan dalam industri automotif terutamanya rangkaian pengedaran Mercedes-Benz sendiri.

Dengan keluasan 65,000 kaki persegi, ia turut menempatkan fasiliti termasuk bengkel operasi sepenuhnya di mana para pelatih boleh berlatih menggunakan simulasi umpama situasi sebenar, bilik latihan yang dibangunkan dan lengkap dengan peralatan terkini yang menepati standard yang ditetapkan oleh Daimler AG Global Training.

Ini termasuklah Bilik Hibrid Voltan Tinggi, di mana para pelatih boleh mempelajari mengendalikan sistem hibrid untuk kenderaan Mercedes-Benz, bilik casis, bilik penjana kuasa dan banyak lagi.

Selain itu, ia turut menempatkan Bilik Simulasi Elektrikal Kenderaan AMA yang menempatkan bod elektrik yang diperbuat oleh para pelatih, setiap satunya mewakili pelaburan bernilai RM100,000. Salah satu bod elektrikal yang dipamerkan ialah W205 C-Class yang menggunakan sistem elektrik, yang pertama di Asia Tenggara.

Menurut MBM, pusat latihan ini terbuka untuk anak muda tempatan dan juga Rantau Asia berusia antara 17 hingga 22 tahun. Bagi anak muda tempatan yang ingin memohon tempat di pusat latihan ini, haruslah memiliki kelulusan sekurang-kurangnya empat kredit di dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Kursus pengajian akan dilaksanakan dalam bahasa Inggeris sepenuhnya bagi melatih mereka berada dalam lapangan pekerjaan yang sebenar. Pengajian akan berlangsung selama tiga tahun dengan pencapaian umpama tahap diploma. Program latihan ini turut menerima akreditasi oleh Global Training, Stuttgart serta City & Guilds dan Jabatan Pembangunan Kemahiran Malaysia (JPK – Tahap 3).

Lepasan pelatih di sini boleh bekerja di dalam industri automotif dalam cabang jualan, penyelenggaran dan sebagainya. Sekiranya pelatih menerima pembiayaan latihan sepenuhnya daripada MBM sendiri, dia akan bekerja terus dengan mana-mana cawangan pengedar atau pusat servis bertauliah MBM di seluruh negara. Untuk tahun 2017, MBM merancang untuk menambah jumlah kemasukan pelatih dari 28 ke 60 orang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Muhammad Shafiq Amer on Dec 24, 2018 at 5:27 am

    Need some advice for me to get an skm in automotive

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • irsyad boboi on Jan 10, 2019 at 11:01 pm

    how to join this job

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Dazrizairi Bin Md Ariffin on Jun 03, 2019 at 5:13 am

    are this academy still accept age more than 22 years?
    my age is already 29 years old, and im really interested to learn at MBM academy.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required