Hennessey VelociRaptor 600 Twin Turbo – trak gergasi berkuasa 613 hp/830 Nm, 0-96 km/j hanya 4.2 saat!

Hennessey VelociRaptor 600 Twin Turbo – trak gergasi berkuasa 613 hp/830 Nm, 0-96 km/j hanya 4.2 saat!

Penala kenderaan ubahsuai dari Texas, Amerika Syarikat -Hennessey- kini mendedahkan karya terbaharu mereka, digelar VelociRaptor 600 Twin Turbo – trak pikap berprestasi tinggi dibina berasaskan Ford Raptor 2017.

Hennessey hanya menghasilkan sebanyak 100 unit VelociRaptor 600 untuk tahun 2017 ini, dan setiap daripadanya bakal diberikan dua plak untuk nombor turutan produksi – diletakkan pada bahagian dalaman dan juga pada ruang enjin. Selain itu, emblem-emblem yang berbeza dari Raptor standard turut diberikan dan diletakkan pada tempat yang sepatutnya.

Selain itu, pembeli turut ditawarkan dengan pakej off-road istimewa, yang meliputi bampar rekaan khas, lift-kit untuk mengangkat badan trak ini 76 mm lebih tinggi, rim 10-jejari berdiameter 20-inci dibaluti tayar off-road Toyo 35-inci serta lampu-lampu LED tambahan.

Hennessey mengolah semula enjin 3.5 liter EcoBoost V6 asal Raptor berkenaan dengan pemadanan sistem kemasukan aliran tinggi baharu, menukar pengecas turbo, menggunakan unit intercooler baharu yang diletakkan pada bahagian hadapan, pemadanan sistem ekzos keluli tahan karat cat-back baharu, serta talaan semula dilakukan pada unit ECU enjin.

Ubahsuai ini telah melonjakkan jumlah kuasa asal 450 hp/691 Nm kepada 613 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 830 Nm pada takat 4,000 rpm. Hasilnya, trak gergasi ini mampu memecut dari 0-96 km/j (0-60 bs/j) dalam masa hanya 4.2 saat, serta mampu memecut dalam jarak suku batu (0-400 meter) dalam masa hanya 12.9, pada kelajuan 177 km/j.

Bagi mereka dengan bajet lebih rendah atau mahukan sesuatu yang tidak terlalu ekstrem, Hennessey turut menawarkan pakej tingkat taraf VelociRaptor 500, hadir dengan kuasa 500 hp. Kuasa tersebut dapat diekstrak menerusi pemadanan sistem kemasukan aliran tinggi baharu dan juga pemadanan sistem ekzos keluli tahan karat cat-back. Komponen lain pada VelociRaptor 600 turut boleh dibeli secara berasingan untuk dipadankan pada model dengan kuasa yang lebih rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required