McLaren 720S – model generasi kedua Super Series; 0-100 km/j dalam 2.9 saat, laju maksimum 341km/j

McLaren 720S – model generasi kedua Super Series; 0-100 km/j dalam 2.9 saat, laju maksimum 341km/j

McLaren telah memperkenalkan model gantian kepada 650S, dikenali sebagai 720S sewaktu Geneva Motor Show 2017. Kereta ini menampilkan penggunaan struktur gentian karbon baru pengeluar tersebut, iaitu Monocage II. Menurut McLaren, teknologi ini dapat memberikan kekuatan dan ketegaran ekstrem, sementara kerangka aluminium angkasa pula memegang suspensi dual wishbone di hadapan dan belakangnya. Tetapan ini adalah kunci kepada berat hanya 1,283 kg pada 720S – 18 kg lebih ringan berbanding sebelum ini.

Selain platform baru, penggayaan 720S juga bukan sekadar dijadikan menarik, malah mengutamakan ciri aerodinamik. Pada bahagian hadapan, perumah lampunya, selain menempatkan lampu utama dan lampu siang LED, turut mempunyai laluan udara ke bahagian tepi kereta. Bahagian bawah di depannya juga mempunyai penepis udara anti-lift untuk menjadikan kereta lebih stabil semasa kelajuan tinggi.

Bahagian dalam 720S datang dengan pintu jenis dihedral dan menampilkan binaan ‘double skin‘. Dengan ini, ia tidak lagi memerlukan salur udara sisi yang menonjol, kerana bahagian atas sudah dapat menyampaikan udara ke bahagian radiator. Bahagian bawah pula dapat mengendalikan kitaran angin yang datang daripada bahagian depan roda.

McLaren 720S – model generasi kedua Super Series; 0-100 km/j dalam 2.9 saat, laju maksimum 341km/j

Rekaan pintu baru pada kereta ini boleh dibuka lebih luas (80 darjah), seterusnya memberikan akses lebih mudah kepada pengguna. Ia juga 150 mm lebih dekat dengan badan kenderaan, supaya tidak menjadi satu masalah untuk membukanya di kawasan sempit seperti tempat letak kereta.

Di dalam, walaupun mempunyai pelbagai fungsi, suasananya nampak ringkas, dengan kebanyakan butang kawalan terarah kepada pemandu. Tumpuan utama di sini adalah McLaren Driver Interface, yang terdiri daripada Folding Driver Display dan Central Infotainment Screen.

Pada Folding Driver Display, terdapat dua mod yang boleh dipilih – Full Display dan Slim Display. Mod pertama adalah skrin digital bersaiz penuh yang memaparkan informasi pemanduan biasa dengan grafik yang terang, manakala mod kedua lebih kecil dan hanya memaparkan informasi penting secara ringkas.

McLaren 720S – model generasi kedua Super Series; 0-100 km/j dalam 2.9 saat, laju maksimum 341km/j

Bagi Central Infotainment Screen, ia diletakkan di bahagian tengah papan pemuka, dan menyediakan kawalan ciri utama kenderaan seperti sistem pendingin hawa dan fungsi telefon. Di sebelahnya pula terdapat barisan tombol dan butang yang mengawal sistem baru Proactive Chassis Control.

Sistem ini membolehkan pemandu memilih beberapa mod pemanduan – Comfort, Sport dan Track – dan satu mod istimewa yang membiarkan anda menentukan berapa banyak anda mahu menggelungsur ke tepi sebelum kereta itu sendiri menarik anda ke arah sepatutnya (seperti mod drift).

Pada bahagian belakang kenderaan, kabin jenis menjunam di belakang bertemu dengan spoiler aktif di belakang, dan ia boleh naik dan turun seperti model McLaren yang lain termasuk P1 dan 675 LT. Dari belakang juga anda akan dapat melihat ruang enjin, yang diterangi lampu apabila malam supaya lebih jelas kelihatan.

McLaren 720S – model generasi kedua Super Series; 0-100 km/j dalam 2.9 saat, laju maksimum 341km/j

Enjin yang digunakan pada 720S adalah unit M840T 4.0 liter twin-turbo V8 berkuasa 720 PS pada 7,500 rpm dan 770 Nm tork pada 5,500 rpm. McLaren bukan setakat membesarkan silinder daripada 3.8 liter M838T, malah 41% bahagian dalam enjin juga adalah baru.

Semua kuasa ini disampaikan kepada roda belakang melalui kotak gear klac berkembar tujuh kelajuan SSG, yang seterusnya membolehkan kenderaan ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.9 saat dan berhenti dari 100-0 km.j dalam masa 2.8 saat. Prestasi lain 720S adalah 0-200 km/j dalam masa 7.8 saat, 0-300 km/j dalam 21.4 saat dan kelajuan maksimum 341 km/j.

McLaren sudah membuka tempahan untuk model ini, dan ia dipasarkan pada harga 208,600 pound (RM1,133,174) di United Kingdom. Tiga varian disediakan untuk 720S iaitu Standard, Performance dan Luxury – dan boleh ditambah dengan pelbagai lagi kelengkapan pilihan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required