Artega Scalo Superelletra – kereta elektrik sepenuhnya berkuasa 1,020 hp, 3 tempat duduk, jarak gerak 500 km

Artega Scalo Superelletra – kereta elektrik sepenuhnya berkuasa 1,020 hp, 3 tempat duduk, jarak gerak 500 km

Pengeluar kenderaan sports dari Jerman iaitu Artega baru mengeluarkan perincian berkenaan supercar elektrik sepenuhnya bernama Scalo Superelletra. Jika anda pengikut setia kenderaan supercar Eropah, anda akan dapat melihat persamaannya dengan model ‘Superleggera’ (membawa maksud super lightweight dalam bahasa Itali). Malah, nama ini adalah gabungan kepada ‘superleggera’ dan ‘elettrica’, yang mana dalam bahasa Itali bermaksud elektrik.

Scalo Superelletra melihatkan penggunaan bampar yang lebih ringkas berbanding Scalo pada tahun 2015, lampu hadapan dan pemegang pintu yang direka semula dan mempunyai salur udara di bahagian flank belakang. Cermin sisinya juga diganti dengan ‘sesungut’ yang menempatkan kamera untuk pandangan ke belakang.

Sepasang motor pada setiap gandar Scalo Superelettra dapat menyediakan kuasa elektrik keseluruhannya sebanyak 1,020 hp, dan walaupun pengesahan rasmi tidak diberi, tork empat motor ini diketahui adalah sebanyak 1,620 Nm, mengikut laporan Auto Express.

Artega Scalo Superelletra – kereta elektrik sepenuhnya berkuasa 1,020 hp, 3 tempat duduk, jarak gerak 500 km

Berat supercar ini juga tidak diberitahu, tetapi ia mampu mencecah kelajuan sehingga 300 km/j dan boleh mencapai laju 100 km/j dari kedudukan pegun dalam masa hanya 2.7 saat. Casis kenderaan ini dibina daripada polimer gentian karbon yang diperkuat, manakala kerangka hadapan dan sub-frame pula daripada besi.

Bateri lithium-ion Superelletra mempunyai kapasiti 120 kWh, menjanjikan jarak pergerakan 500 km mengikut kitara NEDC apabila dicas penuh. Kereta ini juga didakwa boleh dicas daripada kosong, untuk mencapai tahap 80% dalam masa hanya 17 minit, sementara jika dicas dalam masa satu minit, ia boleh memberi jarak pergerakan sejauh 100 km.

Penggayaan kereta ini adalah hasil daripada Carrozzeria Touring Superleggera, dan ia mempunyai tiga tempat duduk, di mana pemandu duduk di tengah, dan di belakang sedikit pada kedua sisinya terdapat tempat duduk untuk penumpang. Pengeluaran Artega Scalo Superelletra dijangka bermula pada tahun 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required