Harley-Davidson Street Rod 750 2017 diperkenal di AS – badan serba hitam, brek cakera berkembar di depan

Harley-Davidson Street Rod 750 2017 diperkenal di AS – badan serba hitam, brek cakera berkembar di depan

Walaupun lebih terkenal dengan motosikal jenis cruiser, Harley-Davidson ingin menambat hati lebih ramai lagi penggemar motosikal dengan memperkenalkan satu lagi model permulaan bernama Street Rod 750. Ia direka dengan gaya pertembungan flat tracker dan dragster, tanpa banyak bahagian krom, dan dijual pada harga 8,699 USD (RM38,771).

Enjin yang digunakan pada Street Rod 750 adalah sama dengan model Street 750, iaitu unit 750 cc V-twin berpenyejukan cecair, namun ia dikatakan mempunyai kuasa 18 hingga 20 peratus lebih banyak dan 8 hingga 10 peratus lebih tork, menjadikan keseluruhannya sebanyak 68 hp dan 64 Nm. Sasaran pengguna Street Rod 750 adalah penunggang urban, dan bahagian casisnya turut diperbaharui.

Ini termasuk brek cakera 300 mm berkembar di hadapan, dan sistem ABS – standard bagi pasaran Eropah, dan pilihan tambahan di Amerika Syarikat (AS). “Ia mendapat perhatian anda. Dan kami mahukan casis yang berpadanan, kawalan jitu dan agresif, sesuai untuk tunggangan dalam bandar dan juga jalan-jalan berselekoh,” kata ketua jurutera Harley-Davidson, Mathew Weber.

Posisi tempat duduk Street Rod 750 juga diubah semula, dengan penunggangnya kini akan berada 765 mm dari tanah (716 mm pada Street 750), dan peletak kaki dipasang belakang sedikit daripada lutut penunggang, seterusnya dikatakan memberi kedudukan lebih ‘normal’. Untuk suspensi pula, bahagian hadapan kini menggunakan fork USD 43 mm dan yoke aluminium, manakala di belakang pula terdapat penyerap yang lebih tinggi – 117 mm jarak pergerakan – dan ini adalah 13 peratus lebih tinggi berbanding penyerap Street 750.

Pertukaran kepada rim saiz 17 inci juga bermaksud pemilik Street Rod 750 mempunyai peluang untuk memilih tayar yang lebih baik bagi motosikal mereka. Perkara lain yang menyesuaikannya dengan keadaan urban adalah cermin sisi pada hujung pemegang, dan ia boleh dilipat tanpa mengganggu tangan penunggang.

Bahagian ekor motosikal ini turut direka semula, dengan kini menggunakan lampu LED di belakang, manakala di hadapan masih lagi menggunakan unit mentol halogen. Tiga pilihan warna disediakan bagi Street Rod 750 2017 iaitu Vivid Black, Charcoal Denim dan Olive Gold. Walaupun begitu, kehadiran model ini di pusat pameran masih belum dapat dipastikan. Di Malaysia, Harley-Davidson Street 750 dijual pada harga RM62,888.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required