Laporan keberkesanan teknologi bina jalan berasaskan turapan getah diketahui awal 2018

Laporan keberkesanan teknologi bina jalan berasaskan turapan getah diketahui awal 2018

Susulan mengenai Kementerian Kerja Raya yang akan melakukan kajian merangkumi aspek teknikal dan kos bagi menilai kesesuaian getah sebagai bahan untuk menurap jalan yag diumumkan pada akhir Januari lalu, menterinya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, laporan keberkesanan penggunaan CMA (Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan) hanya akan diketuai awal tahun hadapan.

Menurutnya lagi, laporan itu akan disediakan oleh pasukan penilai yang terdiri daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Lembaga Getah Malaysia berlandaskan tiga lokasi projek perintis iaitu di Tampin, Negeri Sembilan, Baling, Kedah dan Lanchang, Pahang, seperti mana yang disiarkan oleh Bernama.

“Berdasarkan pemerhatian awal mendapati turapan jalan yang menggunakan CMA di lokasi perintis itu menunjukkan tanda-tanda yang positif. Antara kelebihan penggunaan CMA ialah dapat memberi rintangan lebih baik ke atas faktor-faktor yang boleh menyebabkan kerosakan jalan seperti retakan dan aluran.

“Bagaimanapun, kos pembinaan jalan menggunakan CMA lebih tinggi iaitu RM53 per meter berbanding RM29 per meter jika menggunakan kaedah konvensional, namun kos penyelenggaraan jalan CMA lebih rendah berbanding jalan konvensional,” katanya ketika sesi soal jawab pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Laporan keberkesanan teknologi bina jalan berasaskan turapan getah diketahui awal 2018

Beliau menjawab soalan Datin Mastura Mohd Yazid (BN-Kuala Kangsar) yang meminta JKR menyatakan tentang faedah dan kaedah serta kos perbandingan pembuatan jalan raya yang diguna pakai sekarang dengan jalan raya berasaskan getah yang mahu dilaksanakan.

Fadillah berkata untuk tempoh jangka panjang, pembinaan jalan menggunakan CMA mungkin lebih ekonomik memandangkan kos kitaran hayat jalan tersebut akan menjadi semakin murah.

Laporan itu sepatutnya mengambil tempoh dua tahun, namun, pasukan penilai bersetuju memendekkan tempoh kajian kepada satu tahun sahaja.

Menjawab soalan tambahan Siti Zailah Muhd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) mengenai daya tahan terhadap iklim di negara ini, Fadillah berkata berdasarkan kajian makmal, penggunaan CMA lebih tahan lama dan boleh mencapai 10 tahun berbanding lima tahun kaedah konvensional.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required