Magna dan Ford bakal hasilkan subframe dari bahan gentian karbon untuk kereta penumpang biasa

Magna dan Ford bakal hasilkan <em>subframe</em> dari bahan gentian karbon untuk kereta penumpang biasa

Selain dari pelbagai rekaan teknologi inovatif dari kepala enjin hingga ke bahagian takung minyak pelincir untuk mendapatkan tahap kecekapan bahan api paling maksima, pengeluar-pengeluar kenderaan juga kini menumpukan pada kejuruteraan material bagi menghasilkan komponen yang bukan sahaja tahan lasak, malah lebih ringan bagi mencapai objektif yang sama.

Jika anda perasan, zaman Morris Minor dahulu boleh dikatakan kebanyakkan komponen besar seperti blok enjin dan kepala silinder diperbuat dari besi tuang, tetapi kini telah digantikan dengan material aloi bagi enjin-enjin moden. Jika dahulu komponen seperti manifold kemasukan (intake manifold) dibuat dari aloi, kini ia dibina lebih ringan lagi menggunakan plastik.

Terbaharu, pembekal komponen automotif OEM dari Amerika Syarikat, Magna, dengan kerjasama Ford bakal membina subframe yang diperbuat dari gentian karbon untuk kegunaan kereta-kereta penumpang biasa. Subframe merupakan sebahagian struktur badan kenderaan yang berperanan sebagai kerangka yang memegang cagak-cagak (mounting) enjin dan juga transmisi.

Magna telah mendedahkan unit prototaip subframe rekaan mereka itu, berserta perincian yang turut menyatakan ia dapat mengurangkan berat sebanyak 34% berbanding subframe konvensional yang diperbuat dari keluli.

Magna dan Ford bakal hasilkan <em>subframe</em> dari bahan gentian karbon untuk kereta penumpang biasa

Binaan subframe baharu berkenaan hanya menggunakan berberapa komponen kerana ia telah menggantikan 45 komponen keluli dengan hanya dua komponen gentian karbon yang telah dibentuk bersama empat komponen metalik lain – menjadikan jumlah komponen binaan dapat dikurangkan sebanyak 87%.

Magna turut mengatakan rekaan subframe tersebut telah memenuhi semua piawaian prestasi berdasarkan analisis kejuruteraan bantuan komputer (CAE). Syarikat berkenaan kini sedang menghasilkan contoh subframe tersebut dan bakal diuji pada berberapa kenderaan dari Ford.

“Apabila kami dapat bekerjasama rapat dengan pelanggan pada peringkat awal rekaan dan proses kejuruteraan mereka, ia merupakan peluang untuk membawa keseluruhan kebolehan Magna bagi dipertanggungjawabkan,” kata Grahame Burrow, presiden Magna Exterior. Tambahnya lagi, “kami boleh mengambil pendekatan dari peringkat awal untuk rekaan, material dan pemprosesan, berkerjasama dengan pelanggan dan di dalam kumpulan produk, serta menyampaikan jalan penyelesaian dengan potensi untuk benar-benar melakukan perubahan dalam aspek mengurangkan berat secara agresif tanpa menjejaskan penggayaan atau prestasi.”

Setelah unit contoh berkenaan dipasang pada kereta sebenar nanti, para jurutera akan melakukan ujian kakisan, impak terhadap batu jalan, serta ujian pengekalan bolt yang mana kesemua ini tidak dapat diuji pada simulasi komputer. Proses pembuatan dan pemasangan juga bakal direka bersama rekaan yang disyorkan dengan pengalaman yang diperolehi semasa proses penghasilan prototaip dan juga ujian yang dilakukan secara kerap.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required