70% graduan universiti tempatan pilih kereta jenama import berbanding Proton – CEO Proton Edar

70% graduan universiti tempatan pilih kereta jenama import berbanding Proton – CEO Proton Edar

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif PROTON Edar Sdn Bhd, Abdul Rashid Musa, menerusi statistik yang diperoleh melalui kajian terperinci pihaknya, sebanyak 70% graduan universiti tempatan yang menamatkan pengajian memilih membeli jenama luar berbanding kereta nasional.

Perkara ini dinyatakan Rashid dalam laporan Harian Metro ketika majlis penyerahan kereta Proton Suprima S kepada Kelab Automotif dan Sukan Bermotor Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) Arau, Perlis, baru-baru ini.

Menurut Abdul Rashid lagi, graduan yang memilih kereta jenama import tersebut mengganggap Proton tidak setanding dengan jenama pilihan mereka, walhal tidak sampai 10% daripada mereka tidak berpengalaman memandu sendiri kereta-kereta keluaran Proton.

70% graduan universiti tempatan pilih kereta jenama import berbanding Proton – CEO Proton Edar

“Kira-kira 70 peratus graduan memilih memakai kereta luar negara kerana beranggapan kereta nasional tidak setanding jenama luar meskipun tidak berpengalaman memandu kereta nasional,” katanya. “Malah, sebahagian graduan universiti yang membuat perbandingan antara kereta nasional dengan jenama mewah dari luar adalah tidak adil.”

CEO Proton Edar berkenaan turut menjelaskan, jenama syarikatnya itu merupakan antara 14 syarikat pembuat kereta di dunia yang masih mampu kekal dalam industri automotif sementara banyak syarikat besar negara lain sudah diisytihar muflis.

“Menjadi satu daripada 14 syarikat yang mampu menghasilkan kereta di peringkat antarabangsa bukanlah perkara mudah. Banyak syarikat utama dunia terpaksa menutup perusahaan dan untuk bertahan dalam industri ini adalah sukar terutama dalam keadaan ekonomi tidak stabil kini,” jelasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • hazzif on Mar 21, 2017 at 2:23 pm

    lawak ke apa yg dia cakap ni?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  • Hantu on Mar 21, 2017 at 2:41 pm

    Tipu. Local graduate prefers Perodua over Proton. Design like chopwood siapa mau

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 2
  • gringo1313 on Mar 21, 2017 at 5:33 pm

    sapa mau beli proton itu saga baru pun bentuk macqm peuquot
    lama ha3

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • gringo1313 on Mar 21, 2017 at 5:36 pm

    itu proton saga baru pun bentuk macam peugeot lama sapa mahu beli ha3

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required