Pemandu teksi protes terhadap Uber, Grab di Parlimen

Pemandu teksi protes terhadap Uber, Grab di Parlimen

Sekumpulan pemandu teksi mengadakan tunjuk perasaan terhadap perkhidmatan GrabCar dan Uber di luar Parlimen, semalam. The Star melaporkan, kira-kira 50 orang pemandu menyertai perhimpunan itu seawal 9.30 pagi, membawa bersama mereka sepanduk, menentang perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian itu.

Mereka juga turut menyampaikan memorandum kepada beberapa orang ahli Parlimen pembangkang yang tiba untuk bertemu mereka. Kumpulan itu mendakwa perkhidmatan perkongsian kenderaan itu melanggar undang-undang sedia ada dan melakukan “aktiviti haram”.

“Uber dan GrabCar mesti tertakluk di bawah undang-undang yang sama seperti yang dikenakan terhadap pemandu-pemandu teksi. Jika itu berlaku, barulah kami boleh menerima mereka,” jelas jurucakap kumpulan itu, Zailani Sausudin, 54, yang juga merupakan pengerusi Kumpulan Tindakan Pemandu-Pemandu Teksi Lembah Klang.

“Kami berada di sini hari ini kerana mahukan ahli-ahli Parlimen, yang kami pilih melalui kotak undi, untuk berjumpa dengan kami dan bertanya apa sebenarnya yang sedang berlaku. Pemandu-pemandu teksi seluruh Malaysia mengalami pelbagai kesulitan kini. Kami tak mampu bayar sewa, tiada sumber pendapatan lain dan sukar untuk menyara keluarga termasuk pendidikan anak-anak,” ujarnya.

Memorandum setebal enam muka surat itu ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri dan beberapa orang lagi ahli politik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required