Getah beku untuk bina jalan lebih baik – Datu Nasrun

Getah beku untuk bina jalan lebih baik – Datu Nasrun

Setahun yang lalu, Kementerian Kerja Raya melalui Jabatan Kerja Raya (JKR) dilaporkan menjalankan kajian berkenaan penggunaan getah beku sebagai bahan campuran asfalt untuk turapan jalan.

Di mana terdapat lima projek perintis penggunaan getah beku untuk pembinaan jalan dilakukan dengan satu projek telah disiapkan pada Disember 2015.

Bagi perkembangan isu ini, Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Datu Nasrun Datu Mansur berkata, penggunaan getah beku untuk turapan jalan raya didapati mampu memberikan prestasi yang lebih baik berbanding bahan konvensional, laporan Bernama.

Katamya lagi, hasil pemantauan Lembaga Getah Malaysia (LGM) selama dua tahun terhadap jalan perintis sepanjang satu kilometer yang dibina di Kota Tinggi, Johor pada 2014 bagi menguji teknologi itu, menunjukkan ketahanan dan keadaan jalan raya berada dalam keadaan baik.

“Kelebihan jalan berasaskan penggunaan getah dan campuran asfalt ini dapat meningkatkan ketahanan jalan raya dari segi rintangan keretakan permukaan jalan, geseran yang baik dan mengurangkan bunyi,” katanya pada Persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Dr Noor Azmi Ghazali (BN-Bagan Serai) mengenai sejauh mana kerajaan telah bersedia dari aspek penyelidikan dan inovasi untuk menggunakan getah dalam pembinaan jalan raya.

Datu Nasrun berkata penggunaan getah beku juga dapat mengurangkan kos penyelenggaraan jalan raya bagi jangka masa panjang.

“Walaupun pada permulaannya, terdapat peningkatan kos pembinaan sebanyak hampir 15% berbanding jalan konvensional, namun kos penyelenggaran itu dapat dijimatkan pada anggaran 40% setahun,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required