JPJ Sarawak fokus 7 kesalahan utama lalu lintas – juga mahu kurangkan 50% kemalangan motosikal

JPJ Sarawak fokus  7 kesalahan utama lalu lintas – juga mahu kurangkan 50% kemalangan motosikal

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Sarawak akan memperkasakan lagi penguatkuasaan di negeri itu dengan memberi tumpuan kepada tujuh kesalahan utama lalu lintas dan kesalahan lebih muatan pada tahun ini.

Tujuh kesalahan tersebut melibatkan memandu di lorong kecemasan, memandu di lorong kanan secara berterusan bagi kenderaan berat, menggunakan telefon bimbit ketika memandu, tidak memakai tali pinggang keledar, gagal mematuhi lampu isyarat, memotong di garisan berkembar dan memandu melebihi had laju.

Menurut pengarah JPJ negeri berkenaan, Mohd Syafiq Anas Abdullah, selain itu, pihaknya turut menggandakan usaha untuk menurunkan sekurang-kurangnya 50% kemalangan melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal, laporan Bernama.

“Pelaksanaan operasi kami pada tahun ini adalah secara strategik dan berfokus dengan memberi tumpuan kepada kes-kes tujuh kesalahan utama, lebih muatan serta motosikal,” katanya kepada pemberita selepas Operasi Bersepadu Bersama Pengarah JPJ Sarawak malam tadi.

Turut serta dalam operasi itu ialah Polis Diraja Malaysia, Jabatan Imigresen, Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan, PUSPAKOM, Agensi Antidadah Kebangsaan dan dibantu pasukan penguat kuasa dari cawangan-cawangan JPJ di Sarawak.

Mohd Syafiq berkata dengan memperkasakan penguatkuasaan tersebut JPJ Sarawak berharap akan dapat meningkatkan kesedaran POBC (Perception Of Being Caught) dalam kalangan pengguna jalan raya di negeri ini demi keselamatan mereka.

Beliau berkata bagi tempoh dua bulan pertama tahun ini, JPJ Sarawak mengeluarkan 8,579 saman atas pelbagai kesalahan iaitu 3,850 saman pada Januari manakala selebihnya 4,729 saman pada Februari.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required