Brabus Rocket 900 – Maybach dengan tork 1,500 Nm

Brabus Rocket 900 – Maybach dengan tork 1,500 Nm

Maybach juga tidak terlepas daripada sentuhan Brabus, seperti yang boleh dilihat pada model ini, yang digelar sebagai Brabus Rocket 900. Ia diasaskan daripada model limosin Mercedes-Maybach S 600, iaitu sebuah model yang terletak lebih tinggi daripada S-Class biasa.

Mercedes-Maybach S 600 datang daripada kilang dengan enjin V12 6.0 liter twin turbo, dan berkupayaan 530 hp dan 830 Nm tork. Apabila sudah ‘disentuh’ oleh Brabus, kuasanya dinaikkan menjadi 900 hp dan 1,500 Nm tork. Jumlah yang tinggi ini membolehkan Brabus Rocket 900 memecut dari pegun ke 100 km/j dalam masa 3.7 saat sahaja, meskipun ia adalah sebuah limosin dengan berat 2.8 tan. Laju maksimumnya pula boleh mencecah lebih 350 km/j dan meternya mempunyai takat sehingg 400 km/j.

Untuk mencapai jumlah yang tinggi ini, Brabus meningkatkan kapasiti enjin kereta ini dari 6.0 kepada 6.3 liter dan ia dipasang dengan crankshaft billet khas dengan stroke yang lebih panjang, silinder lebih besar, piston forged berpadanan dan penyambung rod yang diimbang secara tepat.

Bahagian enjin lain turut dipertingkat, melibatkan turbin turbo serta pemampat lebih besar, bersama manifold ekzos khas. Untuk sistem ekzos, terdapat down pipe berdiameter 80 mm, free flow metal catalyst dan sistem ekzos stainless steel dengan injap aktif secara terkawal.

Brabus Rocket 900 – Maybach dengan tork 1,500 Nm

Pada bahagian kemasukan udara pula, modul salur karbon – yang mengambil udara melalui saluran di hud hadapan dan gril baru – digunakan. Intake manifold baru pada kenderaan ini termasuk kotak udara lebih besar, penapis udara khas dan pelindung “Gold Heat Reflection” untuk mengurangkan suhu. Walaupun dengan ubah suai ini, Brabus Rocket 900 masih lagi menepati tahap Euro 6 kerana diberikan pemetaan yang bersesuaian.

Perubahan luar pada kenderaan ini menggunakan elemen biasa pada kenderaan Brabus – komponen aerodinamik, rekaan gri baru dan rim 21 inci “Platinum Edition” Brabus Monoblock. Orang ramai juga boleh mendapatkan rim Monoblok G 22 inci untuk kenderaan empat tempat duduk ini. Melalui penggunaan suspensi udara Magic Body Control, kedudukan Brabus Rocket 900 dapat direndahkan sebanyak 25 mm.

Pada bahagian dalam, pilihan yang diberi lebih meluas, di mana pemilik boleh memilih pelbagai warna pada bahan kulit, Alcantara, kemasan kayu serta karbon yang disediakan. Lebih menarik lagi, konsep ‘in-car business‘ yang diketengahkan berpusat pada komputer tablet Microsoft Surface yang ada. Dua unit tablet ini disimpan dan boleh dicas secara selamat dan terlindung daripada pandangan apabila berada di konsol tengah antara dua tempat duduk di belakang.

Brabus Rocket 900 boleh ditempah sebagai sebuah kenderaan yang lengkap, tetai bagi yang sudah memiliki Mercedes-Maybach S 600, mereka boleh menaik taraf kenderaan mereka sama seperti kenderaan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required