Modenas Kriss MR2 110 – dilancarkan minggu ini?

A post shared by Modenas (@modenas.malaysia) on

Nampaknya, Modenas sedang bersiap-siap untuk memperkenalkan sebuah lagi model baru syarikat itu. Selepas melancarkan tiga model skuter tahun lalu – sudah tentu kita belum lupa tentang Modenas Karisma 125, Modenas Elegan 250 dan Kymco Downtown 250i – kali ini tiba pula giliran untuk sebuah kapcai. Ia dikenali dengan nama Modenas Kriss MR2 110.

Melalui laman Instagram rasmi Modenas, empat gambar teaser kapcai terbaru itu sudah didedahkan kini. Model Kriss bukanlah sebuah model yang asing lagi. Ia bahkan antara model kapcai keluaran tempatan yang mampu bersaing dengan model-model popular pengeluar lain dalam segmen yang sama – baik dari segi jumlahnya di atas jalan serta ketahanannya.

A post shared by Modenas (@modenas.malaysia) on

Kemudian, pada penghujung 2011, Modenas memperkenalkan pula Kriss MR1, ketika itu harga jualan yang diumumkan ialah RM2,948. Dengan slogan “Motosikal Untuk Rakyat”, ia menjadi kapcai yang dijual pada harga yang cukup rendah jika dibandingkan dengan harga kapcai-kapcai lain dalam sesaran enjin yang sama.

Kini, selepas lebih lima tahun, apa yang kita boleh harapkan daripada versi terbaru MR2 ini nanti? Dari maklumat yang dipapar di Instagram berkenaan, model terbaru ini nampak jauh lebih kemas berbanding MR1 dahulu, yang sangat ketara lebih ringkas untuk menepati golongan sasarannya.

A post shared by Modenas (@modenas.malaysia) on

Dari imej teaser yang ada, Modenas Kriss MR2 nampak lebih mantap. Imejnya lebih sporty, dan di dalam satu gambar yang ada kelihatan ia dilengkai juga dengan sport rim berbanding rim biasa pada versi MR1 dulu. Rekaan grafik yang disertakan juga tampil kemas, dengan pemegang penumpang belakang yang disediakan dalam warna hitam berkilat.

Pada bahagian lampu utama, ia diberikan sentuhan dwi-tona; kemasan hitam menghiasi bahagian atasnya. Lampu isyarat pula kini beralih tempat. Jika pada MR1 dulu, lampu isyaratnya terletak pada bahagian sisi lampu utama, kini ia dipindahkan ke bahagian badan cover set depan – kelihatannya seperti lebih besar dan menyumbang kepada imej barunya yang lebih segar.

A post shared by Modenas (@modenas.malaysia) on

Bagaimana pula dengan spesifikasi? Walaupun hadir dengan enjin 110 cc, perincian lanjut berkaitan itu masih belum didedahkan. Khabarnya, ia akan ditawarkan dalam dua warna; merah dan biru. Bila ia akan diperkenalkan secara rasmi? Jika merujuk post teaser berkenaan, ia akan dipertontonkan secara menyeluruh pada Khamis ini, 6 April 2017.

Jika dengan penggunaan nama “MR” itu bermaksud Modenas ingin kekal menawarkan motosikal ini dengan semangat yang sama seperti MR1 dulu, maka kami menjangkakan tanda harganya juga akan mencerminkan hasrat yang sama. Walaupun mungkin sedikit tinggi daripada MR1, ia perlu jadi berbaloi dengan semua peningkatan yang dilakukan, yang setakat ini nampak ada banyak perbezaan dari versi lamanya. Ikuti perkembangan seterusnya bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required