Insentif kenderaan hibrid, PHEV dan EV di Thailand akan termasuk perlepasan, potongan cukai import

Insentif kenderaan hibrid, PHEV dan EV di Thailand akan termasuk perlepasan, potongan cukai import

Lewat bulan lepas, Lembaga Pelaburan Thailand (BoI) telah meluluskan pemberian keistimewaan tambahan kepada pengeluar ‘kenderaan hijau’ termasuk hibrid, plug-in hybrid (PHEV) dan elektrik penuh (EV). Antara yang diberi adalah cuti daripada cukai selama lima hingga lapan tahun, dengan tujuan untuk menjadikan negara tersebut yang terkenal sebagai pengeluar utama kenderaan kecil dan pikap kepada hab kenderaan hijau masa hadapan.

Jenis kenderaan yang layak antaranya termasuk kenderaan penumpang, trak pikap dan bas, dengan keistimewaan yang berbeza disediakan bergantung kepada tahap teknologi, mengikut laporan Bangkok Post.

Pengeluar kenderaan hibrid layak untuk pengecualian cukai bagi mesin yang diimport manakala pelaburan PHEV layak untuk perlepasan cukai pendapatan korporat selama tiga tahun dan pengecualian cukai import mesin. Pelabur PHEV yang mengeluarkan lebih daripada satu bahagian EV akan layak untuk tambahan satu tahun lagi perlepasan cukai pendapatan korporat bagi setiap bahagian, tetapi secara keseluruhannya pengecualian cukai tersebut tidak boleh melepasi enam tahun.

Insentif kenderaan hibrid, PHEV dan EV di Thailand akan termasuk perlepasan, potongan cukai import

Sementara itu, pelaburan bagi EV pula layak untuk perlepasan cukai korporat selama lima hingga lapan tahun. Pelabur EV yang mengeluarkan lebih daripada satu bahagian utama EV layak untuk mendapat perlepasan cukai pendapatan korporat selama satu tahun untuk setiap bahagian, dan gabungan keseluruhannya tidak boleh melebihi 10 tahun. Bas kuasa elektrik layak untuk mendapat perlepasan cukai untuk mesin yang diimport dan tiga tahun pengecualian cukai korporat. Lebih banyak bahagian EV yang dikeluarkan, lebih banyak perlepasan cukai yang diberi, namun tidak boleh melebihi enam tahun.

10 komponen penting EV yang datang dengan pengecualian cukai pendapatan korporat adalah bateri, motor cengkaman, servis pengurusan bateri, converter DC/DC, inverter, pengecas mudah alih kenderaan elektrik, pemecah litar elektrik dan sistem pengecas pintar EV.

Kerajaan Thailand juga cuba untuk meningkatkan permintaan domestik terhadap kenderaan mesra alam ini, dengan memotong cukai eksais untuk kereta mesra alam import, dan ini adalah hampir sama dengan apa yang dibuat oleh Malaysia pada kenderaan hibrid dan EV CBU beberapa tahun lalu.

Insentif kenderaan hibrid, PHEV dan EV di Thailand akan termasuk perlepasan, potongan cukai import

BMW X5 xDrive 40e Exterior colour: Glacier Silver, Upolstry: Ivory White Nappa Leather, Pure Excellence Exterior Design, max. system output: 230kW/313 hp; average consumption: 3,4-3,3 Liter/100 km 15,4-15,3kWh/100km
– CO2-emissions: 78 Ð 77 g/km

Namun di Malaysia ia hanya dilaksanakan sehingga tahun 2013, menyaksikan beberapa pengeluar mengambil kesempatan menawarkan model yang menarik seperti antaranya Toyota Prius, Prius C, Lexus CT200h, Honda Insight, Civic Hybrid dan Audi A6 Hybrid. Turut diperkenalkan adalah kenderaan elektrik Nissan Leaf dan Mitsubishi i-MiEV.

Rancangan sementara selama dua tahun oleh Thailand ini juga akan menyaksikan cukai eksais untuk kenderaan hibrid dan PHEV CBU yang mengeluarkan karbon dioksida kurang daripada 100 g/km dikurangkan kepada 5% berbanding sekarang ini 10%. Kenderaan EV pula hanya akan dikenakan cukai eksais 2%. Kenderaan hibrid dan PHEV dengan pengeluaran karbon dioksida 101-150, 151-200, dan lebih 200 g/km akan dikenakan cukai eksais masing-masing 10%, 12.5% dan 15% berbanding sekarang ini 20%, 25% dan 30%.

Pengeluar kenderaan menerima berita ini secara positif, di mana timbalan presiden Nissan Motor Thailand, Piengjai Kaewsuwan memberitahu bahawa keistimewaan yang diberi ini adalah sangat menarik dan ia boleh meningkatkan permintaan domestik terhadap kereta jenis ini.

Insentif kenderaan hibrid, PHEV dan EV di Thailand akan termasuk perlepasan, potongan cukai import

“Pakej BoI untuk kenderaan EV ini berkemungkinan dapat menarik banyak pelaburan baru, terutamanya dalam pengeluaran bateri elektrik dan motor dalam negara ini kerana semua projek ini berkaitan dengan EV dan pengeluar kenderaan berminat untuk menjadikan Thailand pusat pengeluaran mereka,” kata Kaewsuwan.

Pengeluar paling laris di Thailand iaitu Toyota juga kin bersedia untuk mengeluarkan kenderaan hibrid di Thailand, dan mereka akan mengumumkan rancangan pelaburan dalam masa 12 bulan lagi, menurut timbalan pengerusi Toyota Motor Thailand, Ninnart Chaitharapinyo.

“Toyota akan mengeksport kenderaan hibrid dari Thailand ke pasaran lain pada masa hadapan. Rancangan pengeluaran kenderaan EV Toyota akan fokus lebih kepada hibrid, memandangkan PHEV dan EV memerlukan teknologi yang lebih maju,” kata beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required