Pindaan undang-undang untuk Grab, Uber dibentang

Pindaan undang-undang untuk Grab, Uber dibentang

Pindaan terhadap dua undang-undang untuk mengawal selia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian seperti Uber dan Grab telah dibentangkan buat kali pertama hari ini. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Nancy Shukri membentangkan pindaan terhadap Akta Pengangkutan Awam Darat (LPT) 2010 dan Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (CVLB) 1987.

Seperti dilaporkan The Sun, Nancy turut menambah, kedua-dua pindaan itu akan dibentangkan untuk kali kedua dan ketiga pada sesi yang sama nanti. Rang undang-undang LPT, yang tertakluk di bawah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan melibatkan pindaan terhadap undang-undang untuk memperkenal perniagaan perantaraan (intermediation business) dan memperluas definisi sedia ada.

“Perniagaan perantaraan bermaksud perniagaan untuk memudah cara susunan, tempahan atau transaksi bagi perkhidmatan berkaitan perkhidmatan pengangkutan awam darat,” merujuk kepada rang undang-undang terbabit.

Pindaan yang dicadangkan termasuk untuk memperkenalkan seksyen baru bagi mengawal selia perlesenan perniagaan perantaraan itu, merangkumi permohonan, syarat-syarat, pembaharuan dan pembatalan lesen yang dikeluarkan oleh SPAD.

Setelah diluluskan nanti, rang undang-undang LPT itu akan memberi kuasa kepada SPAD untuk mengambil tindakan terhadap sesiapa sahaja yang “menyerang atau menghalang” pemegang lesen, pemilik perniagaan dan pengusaha. Lesen yang dikeluarkan juga tidak boleh dipindah milik kepada individu lain, melainkan mendapat pengesahan SPAD.

Sementara itu, pindaan terhadap undang-undang CVLB pula akan membolehkan perkhidmatan seperti Uber dan Grab menjadi kenderaan pengangkutan awam. Sama seperti rang undang-undang LPT, pindaan yang dicadangkan ini akan berfungsi untuk mengawal selia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian dan perniagaan pengantaraan yang terlibat dengan cara memperkenalkan seksyen baru bagi perlesenan yang sepatutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required