VIDEO: Pemuda dari England sahut cabaran Top Gear letak enjin CBR600RR pada kereta mainan funfair

Colin Furze yang berasal dari Lincolnshire, England sememangnya sudah terkenal melalui video yang dimuat naik dalam Youtube, menunjukkan bagaimana beliau menghasilkan pelbagai gabungan mesin/jentera unik. Untuk projek terbaru, Furze ditaja oleh BBC Worldwide untuk menghasilkan sebuah kenderaan mainan perlanggaran yang biasa terdapat di taman tema (funfair), tetapi dikuasakan oleh enjin superbike.

Furze memulakan projek tersebut dengan menggunakan asas daripada sebuah kereta mainan tahun 1960-an dan untuk memacunya, beliau memilih enjin daripada motosikal Honda CBR600RR yang berkemampuan lebih daripada 100 hp. Sudah tentu, kereta tersebut secara asalnya tidak akan dapat bertahan dengan kuasa sedemikian, jadi, Furze mengubah suai kerangka serta banyak peralatan lain supaya ia dapat berfungsi dengan baik. Video proses pembikinan jentera ini turut dimuat naik.

Kemudiannya setelah siap, Furze membawa jentera ini ke satu kawasan lapang dan ia diserahkan kepada watak terkenal dalam rancangan Top Gear iaitu THe Stig untuk dilihat berapa laju maksimumnya. Demi keselamatan, Furze memasang roll cage pada jentera tersebut dan Stig berjaya memecutnya sehingga kelajuan lebih sedikit daripada 160 km/j (100 bsj).

Dalam video tersebut Furze kelihatan begitu teruja dengan jentera yang dihasilkan dan beliau menyatakan ia adalah antara projek yang paling menarik pernah dihasilkan dan ia berfungsi dengan mantap. Tetapi dalam video itu, kenderaan itu hanya dipecut di jalan lurus sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required