Daimler bekerjasama dengan Bosch untuk bangunkan sistem kenderaan tanpa pemandu tahap SAE 4 dan 5

Daimler bekerjasama dengan Bosch untuk bangunkan sistem kenderaan tanpa pemandu tahap SAE 4 dan 5

Daimler dan pengeluar komponen automotif, Bosch telah bersetuju untuk sama-sama membangunkan sistem kenderaan autonomous tanpa pemandu untuk kawasan urban. Projek ini mensasarkan untuk mengumpul segala kepakaran dalam teknologi kenderaan, sistem serta alatan yang ada pada kedua-dua syarikat dan digunakan untuk pembangunan perisian dan algortima untuk sistem pemanduan autonomous.

Menurut Daimler, hasil daripada kerjasama ini sepatutnya dapat memastikan pengenalan kenderaan tanpa pemandu atas jalan kawasan urban dalam masa paling cepat. Bosch dan Daimler bercita-cita untuk memperbaiki pergerakan trafik dengan pengenalan kenderaan tanpa pemandu automatik penuh (Tahap 4 dan 5 SAE), sambil menyediakan komponen penting dalam aliran trafik masa hadapan.

Contoh yang diberi, adalah orang ramai antaranya boleh menggunakan telefon pintar untuk menempah kenderaan automatik yang dikongsi (teksi), yang boleh datang sendiri dan menghantar mereka ke destinasi yang dipilih.

Mercedes-Benz sudah mempunyai beberapa model konsep dengan tahap pemanduan automatik yang hampir seperti yang digambarkan bagi projek ini seperti F 015 Luxury In Motion, S 500 Intelligent Drive, Vision Van dan Vision Tokyo MPV.

GALERI: Mercedes-Benz F 015 Luxury In Motion Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required