Denda RM2,000 jika hilang kod bar bila keluar dari Thai

Denda RM2,000 jika hilang kod bar bila keluar dari Thai

Penguatkuasa Thailand telah mengimplementasi satu undang-undang baharu iaitu bagi rakyat Malaysia yang kehilangan kod bar dalam borang perisytiharan untuk kenderaan yang dibawa memasuki negara berkenaan berhadapan dengan denda sebanyak RM2,000, laporan The New Straits Times.

“Saya faham setiap kenderaan yang dibawa masuk ke Thailand perlu diisytihar di jabatan kastam dan imigresen, termasuk jumlah penumpang, yang sebelum ini tidak dipraktikkan. Kod bar berkenaan kemudiannya akan dikepilkan sekali pada borang pengisytiharan terbabit.

“Bagi pemandu yang kehilangan kod bar berkenaan tidak akan dibenarkan meninggalkan Thailand melainkan mereka membayar denda sebanyak RM2,000,” ujar Khaw Hock Kong, anggota Dewan Undangan Negeri Titi Tinggi bagi parlimen Padang Besar.

Justeru, beliau menasihati rakyat negara ini supaya mematuhi undang-undang yang termaktub bagi mengelakkan sebarang masalah, termasuk risiko kenderaan mereka mungkin akan disita.

Dalam satu perkara yang berkaitan, cadangan untuk pintu masuk sempadan Malaysia-Thailand yang dibuka pada siang dan malam tidak disokong oleh majoriti penduduk di Padang Besar atas faktor keselamatan. Buat masa ini, pintu masuk sempadan berkenaan hanya dibuka dari jam 6 pagi hingga 10 malam atau 5 pagi hingga 11 malam (waktu Thailand).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required