Tesla dinilai pada lebih RM230 bilion, jenama kereta Amerika Syarikat paling atas, melebihi General Motors

Tesla dinilai pada lebih RM230 bilion, jenama kereta Amerika Syarikat paling atas, melebihi General Motors

Tesla bukan setakat menunjukkan catatan baik dalam pecutan yang dihasilkan oleh kenderaannya, malah juga sebagai sebuah syarikat secara keseluruhannya. Menurut Inside EV, nilai saham pengeluar kenderaan yang berpusat di California itu telah melebihi US$300 (RM1,329), seterusnya menolak permodalan pasarannya kepada US$52.08 bilion (RM230.71 bilion). Jumlah ini adalah melebihi nilai General Motors yang berada pada US$51.23 bilion (RM226.95 bilion) dan meletakkan Tesla sebagai jenama kenderaan Amerika Syarikat paling atas.

Sekiranya saham Tesla terus menaik, ia akan seterusnya mensasarkan Honda, di mana pengeluar Jepun tersebut dinilai pada US$53.08 bilion (RM235.14 bilion). Lonjakan nilai saham Tesla boleh dikaitkan dengan berita tentang Tesla Model 3 baru mereka, serta penyerahan kereta pada suku pertama tahun 2017, yang menunjukkan peningkatan sebanyak 6% berbanding tempoh sama tahun lepas.

Pengeluaran Tesla Model 3, iaitu kereta paling mampu milik syarikat itu dijangka bermula pada bulan Julai, dalam jumlah yang terhad, dengan 5,000 buah kenderaan akan dikeluarkan setiap minggu menjelang suku keempat tahun ini, dan selepas itu, 10,000 buah kenderaan setiap minggu pada tahun 2018.

GALERI: Tesla Model 3

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required