MINI Countryman serba baharu akan tiba di Malaysia

MINI Malaysia telah mengeluarkan teaser yang menunjukkan ketibaan Countryman F60 di Malaysia tidak lama lagi. Model Countryman generasi kedua ini membuat penampilan global Oktober 016 lalu, dan seterusnya diikuti oleh versi John Cooper Works Januari tahun ini.

Apabila anda menekan pautan yang diletakkan pada judul gambar itu, ia akan membawa anda ke laman pendaftaran minat (ROI), di mana anda juga akan dapat menonton pelbagai video yang dihasilkan oleh personaliti kreatif.

Laman itu sendiri tidak menunjukkan banyak perkara berkenaan MINI Countryman tersebut, selain tempat duduk belakangnya yang boleh dilipat, ruang yang lebih luas serta sedikit gambaran bahagian dalam yang diperbaharui.

Ketibaan model ini di Malaysia boleh dijangka meliputi varian Cooper dan Cooper S, sama seperti apa yang ditawarkan untuk model yang dipasarkan sekarang. Untuk varian Cooper, ia dikuasakan oleh enjin tiga silinder 1.5 liter, manakala Cooper S pula menggunakan enjin empat silinder 2.0 liter 192 hp/ 280 Nm.

Enjin Cooper dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan, manakala versi lebih berkuasa mendapat transmisi lapan kelajuan. Sistem pacuan semua roda MINI ALL4 juga boleh didapati untuk kedua-dua varian yang disebutkan tadi, tapi untuk pasaran Malaysia, ia mungkin tidak tiba.

Jika sebelum ini, model import akan diperkenalkan terlebih dahulu sebelum model CKD pula dipasarkan, tetapi untuk model baru ini, masih belum diketahui jika pemasangan tempatan akan dilakukan.

Di pasaran lain, juga terdapat model plug-in hybrid Cooper S E All4, yang menggunakan enjin daripada BMW 225xe – iaitu unit tiga silinder 1.5 liter dengan kuasa 136 hp dan 220 Nm, dan dibantu motor elektrik berkuasa 88 hp/ 165 Nm. Varian ini menawarkan pemanduan elektrik penuh sehingga 40 km, pada kelajuan 125 km/j. Walaupun begitu, varian ini mungkin tidak tiba di Malaysia.

GALERI: MINI Countryman 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required