SPAD selaras teksi kepada hanya tiga kelas selepas ini

SPAD selaras teksi kepada hanya tiga kelas selepas ini

Daripada lima kelas teksi ketika ini, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menyelaraskannya kepada hanya tiga kelas sahaja. Seperti dilaporkan The Star, penyelarasan semula kelas lesen bagi perkhidmatan teksi akan menjadi dasar kepada penyelarasan tambang serta menyediakan situasi yang sama rata dengan perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian.

“Kami sedang memindahkan semua kelas berkaitan hanya kepada teksi, kereta sewa dan limosin selepas had usia 10 tahun itu tamat. Mereka boleh memilih untuk menjadi teksi bermeter, kereta sewa atau jika kenderaan mereka dari jenis premium atau teksi eksekutif, maka ia akan menjadi limosin,” jelas jurucakap SPAD. Buat masa ini, lima kelas bagi teksi ialah teksi lapangan terbang, teksi bajet, teksi eksekutif, teksi premier dan teksi 1Malaysia.

Menurut SPAD, pemegang lesen teksi yang telah mencapai had umur maksimum akan diberi tempoh ehsan enam bulan untuk memindahkannya kepada tiga kelas baru ini. Tambahan pula, terlalu banyak kategori ketika ini cenderung menyebabkan kekeliruan.

“Semua kenderaan yang lebih tua dari 10 tahun perlu ditukar. Kami ingin pertukaran ini menjadi betul-betul baru, termasuk dalam tiga kelas ini,” jelasnya. Bagaimanapun, sekiranya sesebuah teksi itu baru berusia tiga tahun, mereka boleh kekal di dalam kelas sedia ada. “Kami tak akan ganggu. Kami tahu ia melibatkan kos yang tinggi untuk mengecat semula kenderaan. Jadi mereka dibenarkan untuk menggunakan skim lama,” ujarnya.

Ini adalah sebahagian daripada Program Transformasi Industri Teksi oleh SPAD yang diumumkan Ogos tahun lalu untuk menyelesaikan masalah-masalah penstrukturan dalam industri berkenaan. Matlamat program ini adalah untuk mewujudkan persekitaran yang adil yang dapat memberikan manfaat kepada pemandu, pengendali serta penumpang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required