Qoros akan memperkenalkan Model K-EV di Shanghai

Qoros akan memperkenalkan Model K-EV di Shanghai

Syarikat pengeluar kenderaan kerjasama China dan Israel iaitu Qoros akan memperkenalkan model K-EV Concept di Shanghai Auto Show, sekaligus menunjukkan langkah ke hadapan bagi syarikat tersebut.

Daripada aspek penggayaan, kenderaan konsep ini nampak menyenangkan, dengan rekaan futuristik dan rim yang besar. Banyak bahagian kenderaan ini menggunakan kaca, selain pada bumbung, juga pada pintunya.

Pintu ini menggunakan sistem assymmetrical, iaitu pada bahagian pemandu, ia boleh dibuka ke atas (gullwing), manakala bagi pintu penumpang, ia boleh dibuka sama ada secara biasa ataupun dilungsur ke tepi.

Bahagian dalam juga sama futuristik seperti luar, dan Qoros memanggilnya sebagai teknologi Kabin Karbon Pintar (CCC), di mana kebanyakannya menggunakan bahan gentian karbon.

Walaupun digunakan pada sebuah model konsep, bahagian kabin ini nampak seperti sudah sedia untuk memasuki fasa produksi. Terdapat satu skrin infotainmen yang besar di bahagian tengah papan pamuka, panel instrumen digital dan skrin ketiga di konsol tengah untuk mengawal fungsi lain kenderaan seperti pendingin hawa.

Di belakang pula, dua penumpang akan mendapat ruang mereka sendiri dan dipisahkan dengan satu konsol tengah yang mungkin boleh mengawal ciri infotainmen atau suhu pendingin hawa. Kerangka kabin ini diperbuat daripada gentian karbon dan teksturnya boleh dilihat terdedah di bahagian dalam.

Qoros akan memperkenalkan Model K-EV di Shanghai

Seperti yang boleh dilihat pada namanya, K-EV tidak lagi menggunakan enjin pembakaran dalaman, sebaliknya dilengkapi dengan kuasa elektrik hasil daripada teknologi yang dipinjam daripada Koenigseggg Regera.

Jumlah kuasa keseluruhan yang boleh didapati daripada dua motor elektrik (satu bagi setiap gandar) kenderaan ini adalah 870 hp dan ia sekaligus boleh membawa K-EV memecut dari 0-100 km/j dalam masa di bawah tiga saat. Bateri 107 kWh yang digunakan untuk memberi kuasa terletak di bawah lantai kenderaan ini, dan ia dikata boleh membawanya bergerak sehingga jarak 482 km dalam satu kali cas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required