Sistem AWAS mula diterima positif – Liow

Sistem AWAS mula diterima positif – Liow

Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA) yang mula berkuatkuasa sejak 15 April lalu, dilihat telah menampakkan impak positif.

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, sejak sistem berkenaan dilaksanakan, ramai pemandu didapati telah mengurangkan kelajuan kenderaan mereka, laporan Bernama.

Katanya lagi, kementerian berpuas hati dengan perkembangan tersebut dan berharap pemandu di negara ini akan lebih mementingkan keselamatan semasa pemanduan selepas ini.

“Sebanyak 14 kamera sistem penguatkuasaan automatik (AES) yang dipasang seluruh negara dan kita (kementerian) monitor selama dua hari ini. Didapati kelajuan kenderaan sudah menurun. Tetapi maklumat terperinci mengenainya saya akan beritahu dalam masa sebulan lagi.

Sistem AWAS mula diterima positif – Liow

“Saya harap pada selepas ini tidak perlu lagi kerajaan gunakan enforcement. Pemandu sendiri akan tahu mana keadaan yang dia perlu pandu dengan perlahan sebab kita bukan nak kenakan penalti atau hukuman. Kita nak selamatkan nyawa,” katanya.

Baru-baru ini Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Seri Nadzri Siron memaklumkan, sebanyak 23 kesalahan jalan raya akan dimasukkan dalam AWAS di bawah sistem mata demerit, secara berperingkat menjelang akhir tahun ini.

“Ia bermula dengan kesalahan memandu melebihi had laju dan pelanggaran lampu merah, yang akan dikuatkuasa pada 15 April ini. Selain itu, kesalahan ingkar arahan pegawai penguatkuasa seperti polis, pegawai JPJ, dan warden lalu lintas, tidak memakai tali pinggang keledar, memandu dalam keadaan mabuk, menggunakan telefon bimbit ketika memandu serta tidak memakai topi keledar ketika menunggang motosikal juga akan dikuatkuasa secara berperingkat,” ujarnya.

Selain itu, antara kesalahan lain yang akan dikenakan mata demerit ialah membawa lebih muatan daripada had ditetapkan dan muatan terjatuh atau tumpah sehingga menyebabkan bahaya kepada pengguna jalan raya lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required