W222 Mercedes-Benz S-Class facelift diperkenalkan – enjin baharu, imej dipertingkat, teknologi ditambah

W222 Mercedes-Benz S-Class facelift diperkenalkan – enjin baharu, imej dipertingkat, teknologi ditambah

Mercedes-Benz S-Class facelift telah pun diperkenalkan secara rasminya di Auto Shanghai, menampilkan beberapa penambahbaikan termasuk enjin dan teknologi baharu dan beberapa elemen tambahan lain. Menurut Mercedes-Benz, ia merupakan model bagi sedan mewah dengan jualan terlaris di dunia pada 2016, dan akan memastikan momentumnya berterusan.

Seperti sebelum ini, S-Class mempunyai jarak roda yang lebih pendek (W222), jarak roda yang lebih panjang (V222) dan lebih panjang (X222) berbanding Mercedes-Maybach. Versi Mercedes-AMG juga ditawarkan dengan bentuk bagi S 63 4matic+ dan S 65, kedua-duanya turut mempunyai jarak roda yang panjang.

Bagi S 63 4Matic+, enjin 4.0 liter biturbo V8 mampu menghamburkan kuasa sehingga 612 hp pada 5,500-6,000 rpm dan tork 900 Nm antara 2,750-4,500 rpm. Penjana kuasa ini menggantikan enjin terdahulu 5.5 liter biturbo V8, dan kuasanya disalurkan ke semua empat roda menerusi transmisi automatik AMG Speedshift MCT sembilan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda AMG Performance 4Matic+.

Model yang paling berkuasa bagi AMG S-Class – S 65 – ditawarkan dengan enjin yang lebih besar iatu 6.0 liter biturbo V12. Dengan kapasiti yang lebih besar, ia mampu menjanakan kuasa sehingga 630 hp pada 4,800-5,400 rpm dan tork mencecah 1,000 Nm antara 2,300-4,300 rpm. Walau bagaimana pun, S 65 hanya pacuan roda-belakang sahaja, dan dipadankan bersama transmisi automatik AMG Speedshift 7G-Tronic Plus tujuh-kelajuan.

W222 Mercedes-Benz S-Class facelift diperkenalkan – enjin baharu, imej dipertingkat, teknologi ditambah

Kedua-dua model S 63 4Matic+ dan S 65 juga mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 250 km/j dengan pilihan pakej AMG Driver, yang dikatakan mampu mencecah sehingga 300 km/j. Di mana model S 63 4Matic+ mampu dipacu dari 0-100 km/j lebih cepat iaitu pada 3.5 saat, berbanding S 65 dengan 4.3 saat.

Selain prestasi tinggi bagi model AMG, lain-lain unit menerima enjin diesel dan juga petrol. Bagi enjin baharu M176 4.0 liter biturbo V8, ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 469 hp dan tork 700 Nm ditawarkan pada S 560 4Matic (menggantikan S550 4Matic), sementara enjin diesel OM656 3.0 liter enam-silinder sebaris pula dengan hamburan kuasa 286 hp/600 Nm pada S 350 d 4Matic dan 340 hp/700 Nm untuk S 400 d 4Matic.

Sistem Mercedes Dynamic Select pula standard bagi semua model S-Class, menawarkan mod pemanduan terpilih bergantung pada situasi. Pengaktifan silinder juga berfungsi bagi model janaan-V8, dengan pengaktifan dua, tiga, lima dan enam silinder ketika separa muatan dan di antara 1,000-3,250 rpm bagi kelajuan enjin.

Pada masa hadapan, lebih banyak enjin yang akan ditawarkan untuk S-Class, termasuk enjin petrol baharu M256 3.0 liter pengecas turbo enam-silinder sebaris. Penjana kuasa ini telah pun dipertontonkan pada Oktober tahun lalu, menggunakan sistem elektrik 48V dan menampilkan pemampat tambahan dan Integrated Starter-Generator (ISG). M256 ini mampu mencapai sehingga 408 hp dan lebih 500 Nm bagi tork, dan Mercedes berkata dua tahap hamburan kuasa akan ditawarkan dengan pelancaran varian S-Class yang akan datang.

Selain daripada itu, versi plug-in hybrid bagi S-Class baharu ini ditawarkan dengan jarak sehingga 50 km bagi penggunaan elektrik sepenuhnya. Malah kapasiti baterinya juga telah dipertingkatkan sehingga 13.3 kWh, lebih besar berbanding pek bateri 8.7 kWh pada model semasa S 500. Versi plug-in hybrid ini juga didatangkan dengan pengecas on-board 7.2 kW yang memberikan pengecasan bateri lebih pantas.

Malah model AMG turut dilengkapi dengan pelbagai elemen prestasi-tinggi termasuk sistem Dynamic Select, suspensi spesifik-AMG, Race Start (launch control), sistem ekzos AMG Performance, bateri pemula lithium-ion yang lebih ringan dan brek prestasi tinggi (pilihan sistem brek seramik).

Bagiaman pula dengan imej yang dipertaruhkan? Seperti yang dapat dilihat, S-Class memiliki bayangan yang lebih dikenali dalam apa jua sudut pandangan tetapi sebenarnya ada perbezaannya. Ini termasuklah tiga tetingkap gril berkembar baharu pada bahagian hadapan model dengan enjin enam- atau lapan-silinder. Manakala model V12 pula menerima elemen tambahan jaluran krom melintang pada gril radiator.

Di bawah grilnya, model Maybach dan AMG menerima rekaan bampar yang tersendiri berbanding banyak kekemasan krom pada model sebelumnya. Bagi model S-Clas prestasi-tinggi pula, apron hadapan telah dipertingkatkan dan digambarkan umpama sayap jet yang mengagumkan, oleh Mercedes. Ia disambungkan pada corong yang besar untuk membantu mengekalkan enjin lebih sejuk dan pemisah (splitter) hadapan pula mengurangkan gandar hadapan nampak tinggi.

Malah elemen baharu di bahagian hadapan termasuk lampu utama MULTIBEAM LED dengan kluster yang direka semula supaya nampak lebih sporty. Bar lampu LED tunggal sebelum ini telah digantikan dengan tiga-bar, disambungkan pada unit pencahayaan utama dan tiga LED di sebelahnya.

Mercedes juga telah mempertingkatkan lampu utama yang dipanggil ULTRA RANGE yang berkeupayaan menghasilkan intensiti pencahayaan lampu yang maksimum yang dibenarkan oleh undang-undang. Hasilnya, kecerahan pencahayaan utama ini mampu dikekalkan, pada jarak melebihi 650 meter. Unit ini juga dipadankan dengan pilihan Sistem Pencahayaan Pintar, di mana ia boleh diaktifkan dengan suiz LED di antara modul beam untama, agar tidak menyilaukan pengguna jalan raya yang lain.

Selain itu, lampu belakang S-Class juga memiliki bentuk kluster yang biasa seperti seblum ini, namun didatangkan dengan grafik baharu. Malahan seksyen bampar bawah juga direka semula dengan disambungkan paip ekzos, seperti mana yang kita lihat pada model Concept A Sedan. Seperti mana bahagian hadapan model AMG, ia turut menerima rekaan bampar belakang dengan paip ekzos berkembar, sama seperti pada Maybach.

Pembeli juga boleh memilih roda aloi yang lebih ringan, dengan pilihan diameter antara 17- hingga 20-inci. Model AMG turut menerima roda aloi 19-inci seperti yang ditawarkan secara standard pada S 63 4Matic+, sementara S 65 pula dengan unit 20-inci.

W222 Mercedes-Benz S-Class facelift diperkenalkan – enjin baharu, imej dipertingkat, teknologi ditambah

Penampilan terbesar yang kelihatan pada S-Class ini sudah pasti pada bahagian dalamnya, dengan beberapa penambahbaikan. Bentangannya masih tidak berubah, namun ia didatangkan dengan material kulit premium dan imej kayuan pori-terbuka, bersama kombinasi pelbagai warna, termasuk dua tona baharu iaitu magma grey/espresso brown atau mahogany brown/silk beige. Model AMG juga menerima beberapa gentian mikro DINAMICA dengan pilihan kulit yang ada.

Selain itu, elemen baharu yang ditampilkan termasuklah roda stereng tiga-jejari dengan kawalan sentuhan-sensitif, yang diperkenalkan pada S-Class dan dwi skrin 12.3-inci, switchgear baharu bagi fungsi operasi tempat duduk secara elektronik, butang penghidup enjin baharu dan jam pada papan pemuka yang direka semula.

Bukan itu sahaja, pada bahagian belakangnya, ia turut didatangkan konsol tengah baharu yang disambungkan dengan pengecas telefon tanpa wayar sebagai opsyen (juga ada pada ruang penyimpanan hadapan). Di bawah corong pendingin hawa turut kelihatan suis kawalan suhu bersama penukar CD dan beberapa ruang penyimpanan barang. Seperti sebelum ini, sistem pencahayaan ambien LED turut ditampilkan, pilihan 64 warna bergantung pada mood anda.

Hiburan bagi penumpang belakang pula ditawarkan dengan sistem Burmester High-End 3D Surround Sound system (1520 watts) yang dipertingkatkan, kini turut didatangkan dengan pembesar suara tambahan pada panel kawalan atas kepala dan dua lagi di bahagian sisi.

S-Class juga didatangkan dengan Magic Body Control dengan versi penambahbaikan bagi Road Surface Scan. Sistem ini dapat mengesan bonggol di hadapan dan boleh melaras suspensi Active Body Control untuk mengelakkan rasa kurang selesa.

Ia mampu berfungsi dalam kelajuan sehingga 180 km/j (sebelum ini hanya 130 km/j) dengan kondisi cahaya rendah hasil kamera stereo yang dipertingkatkan, turut menyokong elemen pemanduan sendiri. Lain-lain peningkatan bagi tujuan keselesaan termasuklah fungsi Curve-Tilting yang pertama kali ada pada S-Class, di mana membuatkan badan kereta lebih miring ke dalam apabila di selokoh pada sudut 2.65 darjah, mengurangkan rasa membuai pada penumpang.

Mercedes juga menambah Energizing Comfort Control baharu, yang pertama seumpamanya di dunia, bagi sistem keselesaan di dalam kenderaan ketika pemanduan.

Ia disifatkan sebagai “Fungsi sistematik bagi sistem kawalan suhu (termasuk pewangi) dan tempat duduk (pemanas, pengaliran dan urut), bagi mendatangkan keselesaan buat para penumpangnya.”

W222 Mercedes-Benz S-Class facelift diperkenalkan – enjin baharu, imej dipertingkat, teknologi ditambah

Ia turut menawarkan enam program – Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort dan Training (keseimbangan, pengaktifan sendi dan sendi direhatkan) dan setiap satunya berfungsi selama 10 minit.

Dalam masa itu, sistem akan memaparkan warna grafik pada unit utama, memainkan muzik pilihan, melaraskan pencahayaan ambien dan pelbagai lagi fungsi lain berdasarkan maklum balar program yang dipilih. Tujuannya untuk mengekalkan semangat anda, membuatkan badan anda dalam keadaan bagus dan relaks serta memberikan tenaga yang diperlukan sehingga anda sampai ke destinasi yang dituju.

Selain itu, S-Class turut memperluaskan pilihan Intelligent Drive bagi sistem bantuan pemandu, di mana ia adlaah langkah seterusnya bagi pemanduan sendiri. Walau bagaimana pun, pemandu masih perlu dalam keadaan peka, namun dengan penambahan fungsi baharu ini, kini pemandu mampu menerima lebih banyak sokongan sepanjang perjalanan.

Di bawah Active Distance Assist Distronic, sistem ini berkeupayaan melaras kelajuan secara automatik di selekoh atau simpang dan boleh berfungsi dalam kelajuan di lebuh raya sehingga 210 km/j. Ia juga mengawal jarak kenderaan dari kenderaan hadapan dan kini S-Class juga boleh berhenti lebih lama sehingga 30 saat ketika trafik, di mana ia mengikut keadaan trafik di hadapan.

Kemudian, Active Steering Assist pula merangkumi Active Lane Changing Assist dan Active Emergency Stop Assist. Ia membenarkan pemandu menukar lorong di jalan pelbagai-lorong jika keadaan trafik mengizinkan. Isyaratnya ditunjukkan pada kluster instrumen dan paparan utama.

Manakala bagi Active Emergency Stop Assist, kenderaan boleh dibrek dalam keadaan pegun apabila ia mengesan pemandu gagal mengawal kenderaan yang sedang bergerah. Ia hanya berfungsi apabila suis Active Steering Assist dihidupkan, dan akan memberikan respons untuk pemandu sama ada menerusi kaedah visual dan audio.

Active Braking Assist turut menerima fungsi lintasan-trafik baharu dan brek kecemasan, dengan dihubungkan oleh Evasive Steering Assist (membatu pemandu mengelak pejalan kaki apabila kenderaan berada di zon bahaya dan Car-to-X Communication juga akan memberikan isyarat kepada pemandu sekiranya berhadapan dengan bahaya.

S-Class turut mengaplikasikan beberapa elemen terkini yang ada pada model W213 E-Class termasuk Remote Parking Assist, di mana pemandu boleh mengawal kenderaan dalam ruang parkir atau garaj yang sempit menerusi aplikasi telefon pintar, dan Pre-Safe Sound juga akan berbunyi untuk melindungi tindakbalas fizikal jika terbabit dalam pelanggaran.

S-Class baharu ini akan dilancarkan di pasaran Eropah mulai Julai ini. “Pembangunan S-Class baharu sangat ekstensif. Dengan keseluruhan siri elemen dan fungsi baharunya ia mengekalkannya sebagai perintis teknologi,” ujar Ola Kallenius, sebagai ahli lembaga pengarah Daimler AG untuk Kumpulan Kajian dan Pembangunan Kenderaan Mercedes-Benz.

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ 2018

Mercedes-AMG S 65 2018

Mercedes-Maybach S 560 4Matic 2018

Mercedes-Benz S-Class 2018

Mercedes-Benz S-Class Intelligent Drive 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required