Mercedes-Benz E 350e akan tiba di Malaysia pada suku ketiga 2017 – harga di bawah RM400k, 286 hp, 550 Nm

Mercedes-Benz E 350e akan tiba di Malaysia pada suku ketiga 2017 – harga di bawah RM400k, 286 hp, 550 Nm

Semasa majlis pelancaran model CKD bagi E-Class W213, timbalan presiden Mercedes-Benz Malaysia, Mark Reine telah mengumumkan bahawa model plug-in hybrid E 350e akan tiba di Malaysia dalam suku ketiga tahun ini dan akan dijual pada harga di bawah RM400,000. Ia seterusnya nanti akan menjadi varian tertinggi bagi model E-Class W213 di Malaysia.

E 350e masih lagi menggunakan enjin empat silinder petrol 2.0 liter turbocharged M 274 DE 20 AL, dengan talaan yang mampu menghasilkan 211 hp dan 350 Nm tork, tetapi turut dibantu dengan motor elektrik yang berkuasa 65 kW dan 440 Nm. Enjin petrol itu sahaja sama seperti yang digunakan pada model E-Class W213 serta C 350e, tetapi motor elektrik tersebut berlainan. Secara keseluruhannya, E 350e boleh menghasilkan 286 hp dan 550 Nm tork, dan boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat.

Sebagai sebuah kenderaan plug-in hybrid, E 350e mampu memberikan penggunaan bahan api lebih baik, iaitu di antara 2.1 hingga 2.5 l/100km. Motor elektrik pada kenderaan ini mendapat kuasa daripada bateri lithium-ion berkapasiti 6.2 kWh, dan ia boleh bergerak dengan hanya menggunakan kuasa elektrik sehingga 33 km. Kelajuan maksimum bagi pemanduan elektrik penuh adalah 130 km/j.

E 350e ini akan ditawarkan di Malaysia dalam satu varian sahaja, iaitu AMG Line, di mana selain kit badan yang lebih bergaya, ia juga akan dilengkapi dengan rim AMG 18 inci, sistem pemasukan Hands-Free Access, lampu utama Multibeam LED, suspensi AIRMATIC, bumbung panoramik yang boleh dibuka, dan sistem Active Brake Assist.

Bahagian dalam juga menggunakan kemasan AMG Line, dan dilengkapi dengan kokpit skrin lebar, sistem COMAND Online, sistem bunyi Burmester, stereng AMG, pendingin hawa yang boleh dibuka sebelum pengguna masuk ke dalam kenderaan dan tempat duduk yang dibalut dengan kulit Nappa.

Penambahan terbaru model mesra alam Mercedes-Benz ini berkemungkinan besar dipasang di Malaysia (CKD) seperti model C 350e plug-in hybrid, yang diperkenalkan untuk pasaran Malaysia pada tahun lepas.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required