Caj Jalan Raya untuk kenderaan dari Thai bakal dilaksanakan dalam masa terdekat ini – Liow

Caj Jalan Raya untuk kenderaan dari Thai bakal dilaksanakan dalam masa terdekat ini – Liow

Selepas kenderaan Singapura yang memasuki Malaysia menerusi sempadan Johor dikenakan Caj Jalan Raya (RC) pada November lalu, perkara yang sama juga akan dilaksanakan bagi kenderaan asing yang datang dari Thailand, dalam masa terdekat ini.

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, rundingan sedang dilaksanakan dengan pihak berkaitan khususnya Kementerian Kewangan dan kerajaan negeri yang merupakan laluan masuk ke Thailand, iaitu Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

“Bayaran yang akan dikenakan ialah RM20. Setiap negeri apabila mereka kutip dari sempadan masing-masing, kami akan serah semula RM5 kepada kerajaan negeri terlibat. Ini sama seperti yang dipraktikkan di Johor,” ujar Liow baru-baru ini.

Liow juga memaklumkan kutipan RC bagi kenderaan dari Singapura sejak ia dilaksanakan adalah sebanyak RM7.9 juta, namun menegaskan kutipan itu bukan semata-mata bersifatkan keuntungan.

“Ini bukan dilihat dari segi hasil sahaja. Kami lihat dari segi keselamatan kerana tidak mahu kereta klon atau kenderaan yang masuk dari Singapura. Mereka harus pulang. Kami boleh kesan. Dulu mereka masuk dan letak kenderaan di sini, banyak kenderaan yang sudah berusia lebih 10 tahun… yang tidak boleh digunakan di sana, dihantar ke Malaysia,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required