Mercedes-Benz CLA 180 Star Wars Edition – hanya 120 unit, hitam dan putih, dibina khas untuk pasaran Jepun

Mercedes-Benz CLA 180 Star Wars Edition – hanya 120 unit, hitam dan putih, dibina khas untuk pasaran Jepun

Sempena meraikan ‘Hari Star Wars’ atau ‘May the Fourth’ tahun ini dan juga ulangtahun ke-40 francais filem tersebut bermula dengan A New Hope pada tahun 1977, Disney telah memberikan lesen kepada Mercedes-Benz Jepun bagi memperkenalkan model keluaran terhad CLA 180 Star Wars Edtion.

Model istimewa ini hadir hanya dengan dua warna iaitu Calcite White dan juga Night Black. Warna-warna ini dipilih mempunyai sebabnya tersendiri di mana putih untuk Stormtrooper, manakala hitam pula mewakili watak Darth Vader. Setiap warna ini dihasilkan hanya 60 unit, menjadikan keseluruhan hanya 120 unit model istimewa ini dibina.

Kedua-dua versi berkenaan hadir dengan pakej penampilan AMG Line yang agresif berrsama bampar hadapan dan belakang lebih sporty. Ia juga turut diberikan Night Package yang memberikan kemasan hitam berkilat pada gril hadapan, splitter hadapan, bendul sisi, penutup cermin sisi, garis tingkap dan juga diffuser belakang.

Stormtrooper dan Darth Vader turut diberikan rim aloi berbeza di mana versi putih diberikan rim AMG 18-inci 5 jejari berkembar kemasan dua tona, manakala versi hitam pula diberikan rim AMG pelbagai jejari kemasan hitam.

Pada bahagian dalaman pula, ia diberikan upholsteri kulit Artico dan serat mikro Dinamica. Sekali lagi, kedua-dua versi warna diberikan perbezaan di mana Stormtrooper menerima tema dalaman jalur putih bersama benang jahitan berwarna perak. Manakala Darth Vader pula menerima tempat duduk hitam sepenuhnya bersama benang jahitan dan tali keledar berwarna merah yang melambangkan lightsaber milik Dark Lord berkenaan.

Ciri lain yang turut diberikan untuk kedua-dua versi termasuk tempat duduk hadapan berkuasa dengan fungsi memori, lampu suasana kabin dan juga pakej Radar Safety yang berfungsi bersama sistem cruise control adaptif Distronic.

Ia juga menerima pelbagai aksesori tambahan istimewa seperti lampu puddle yang memancarkan logo Star Wars, karpet Star Wars, pelindung cahaya Star Wars serta perakam pemanduan yang menampilkan bunyi robot R2-D2 ketika diaktifkan dan dimatikan.

Pembeli juga turut menerima nombor pendaftaran dan pemegang khas, serta diberikan peluang untuk bergambar sama ada dengan R2-D2, C-3PO atau BB-8. Mercedes-Benz CLA 180 Star Wars Edition ini dijual pada pasaran Jepun dengan harga 5,040,000 yen (RM193,500).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required