Royal Enfield akan beli Ducati daripada Volkswagen?

Royal Enfield akan beli Ducati daripada Volkswagen?

Sebelum ini Reuters pernah melaporkan bahawa Volkswagen berkemungkinan melepaskan jenama motosikal Ducati, yang kini dimiliki melalui salah sebuah syarikatnya, iaitu Audi. Kini satu lagi khabar angin sedang berlegar bahawa Royal Enfield dari India mungkin sedang mempertimbangkan pemilikan jenama motosikal dari Itali tersebut. Perkara ini dilaporkan oleh Times of India, yang memberitahu bahawa Eicher Motors, iaitu pemilik jenama Royal Enfield telah didekati oleh bank pelaburan Evercore berkenaan perkara itu.

Ducati dikatakan kini bernilai 1.5 bilion euro (RM7.12 bilion), dan diperolehi oleh Audi pada tahun 2012 dengan harga 860 juta euro (RM4.08 bilion). Sumber yang tidak dinamakan memberitahu bahawa Eicher sedang meneliti terma pemilikan ini, berserta harga dan bagaimana Ducati akan masuk dalam portfolio jenama mereka.

Apabila didekati untuk maklum balas berkenaan perkara ini, pengarah urusan serta ketua pegawai eksekutif Eicher, Siddartha Lal memberitahu,”Kami tidak boleh memberi kenyataan berkenaan perkara ini. Saya mempunyai pendapat yang terbuka berkenaan perkara ini. Kami sentiasa terbuka untuk buah fikiran dan idea. Tetapi seperti yang anda tahu, kami adalah sebuah syarikat yang sangat fokus dan selektif,” kata Lal.

Royal Enfield akan beli Ducati daripada Volkswagen?

Barisan motosikal Royal Enfield kini terdiri daripada Classic, Bullet dan Thunderbird yang menggunakan enjin antara 350 cc dan 500 cc, Himalaya berenjin 410 cc dan Continental GT menggunakan enjin 535 cc. Pembelian Ducati yang mempunyai pelbagai jenis motosikal, daripada superbike kepada dual-purpose dan retro dilihat bersesuaian untuk menjadikan Enfield satu jenama global.

Pada tahun 2016, Ducati mencatatkan jualan 593 juta euro (RM2.81 bilion), iaitu bersamaan 55,451 unit, dan ini adalah peningkatan sebanyak 1.2%. Pihak lain yang mungkin berminat untuk membeli Ducati adalah termasuk Suzuki, Honda, Polaris dan Harley-Davidson.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required