Mercedes-Benz CLS baharu bakal muncul, khas untuk James Bond dan AMG GT sedan buat Jason Bourne

Mercedes-Benz CLS baharu bakal muncul, khas untuk James Bond dan AMG GT sedan buat Jason Bourne

Mercedes-Benz bakal memperkenalkan model generasi akan datang bagi CLS empat-pintu coupe, yang dijangka dipertontonkan di Frankfurt Motor Show September ini, menurut Auto Express. Model baharu ini akan memfokuskan gaya yang lebih menyerlah, dengan sentuhan avant-garde bagi rekaannya.

Jenama ini nampaknya ingin mengetengahkan elemen baharu bagi CLS disebabkan versi sedan bagi AMGT GT, yang diprebiu sebagai AMG GT Concept dan dijangka mula dijual pada tahun 2019 dengan menggunakan logo GT4, meletakkan posisi CLS model akan datang ini di atas E-Class. Ia juga dijangka akan menawarkan lebih banyak orentasi-prestasi yang penuh menguja.

“CLS ini adalah untuk James Bond, manakala GT Concept pula buat Jason Bourne,” ujar ketua pegawai rekaan Gorden Wagener ketika ditemui di New York International Auto Show (NYIAS) bulan lalu. “Ia juga digambarkan memiliki pendekatan yang berbeza berbanding kebanyakan kenderaan.”

Mercedes-Benz CLS baharu bakal muncul, khas untuk James Bond dan AMG GT sedan buat Jason Bourne

Wagener turut menjelaskan, CLS bakal tampil dengan gaya yang lebib minimalis berbanding model sebelumnya, di mana AMG GT sedan pula lebih sporty. “GT Concept adalah lebih kepada jentera perlumbaan empat-pintu, dan bagi saya CLS pula lebih kepada kereta yang bergaya. Malah generasi akan datang juga akan menonjolkan lebih daripada itu. Malah ia juga akan mempunyai garisan bumbung yang lebih agresif dan elemen yang lebih menakjubkan,” ujarnya.

Katanya lagi, CLS baharu ini juga akan mempunyai ukuran yang sama bagi ruang belakang seperti sebelum ini. “Walau bagaimana pun, ia akan ditampilkan dengan roda yang lebih besar dan profil tingkap sisi lebih menonjol seperti mana lakaran asal pereka, lebih langsing.”

Mercedes-Benz CLS baharu bakal muncul, khas untuk James Bond dan AMG GT sedan buat Jason Bourne

Malah Auto Express juga menjangkakan CLS ini akan lebih menonjolkan lebih kehebatan varian V8, dengan padanan empat- atau enam-silinder pengecas turbo bagi enjin janaan petrol dan diesel. Sementara AMG CLS 43 pula mungkin dipadankan dengan enjin petrol turbo-berkembar enam-silinder.

Spyshot di bawah ini turut menunjukkan rekaan yang berlainan berbanding yang ditampilkan sebelum ini, termasuk bahagian gril yang dipadankan bersama lamu utama seperto mana yang ditonjolkan pada model Concept A Sedan. Malahan garisan fender belakang pada model semasa juga akan digantikan dnegan imej yang lebih ringkas, sementara bahagian belakangnya dipadankan dengan lampu dan pemegang plat nombor yang lebih nipis.

GALERI: Spyshot Mercedes-Benz CLS generasi akan datang

GALERI: Spyshot Mercedes-AMG GT4

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required