Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC, GLC 43 4MATIC Coupe di M’sia – 3.0L biturbo V6, 362 hp, dari RM539k

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC, GLC 43 4MATIC Coupe di M’sia – 3.0L biturbo V6, 362 hp, dari RM539k

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) hari ini memperkenalkan enam model baru untuk pasaran Malaysia sempena ulang tahun ke-50 sayap AMG jenama itu. Dua daripadanya ialah Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC dan juga GLC 43 4MATIC Coupe.

Masing-masing dijual pada harga RM538,888 dan RM580,888 – atas jalan dengan GST, tidak termasuk insurans. Ia menyertai model-model sedia ada yang turut dijual di Malaysia, seperti GLC 250 4MATIC dan GLC 250 Coupe.

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC, sebuah SUV saiz sederhana dengan ciri dinamik ini dilengkapi enjin 3.0 liter V6 biturbo yang menghasilkan 362 hp pada 5,500-6,000 rpm dan tork maksimum 520 Nm dari 2,500 rpm hingga 4,500 rpm. Kuasa berkenaan disampaikan melalui sistem transmisi 9G-Tronic, yang lengkap dengan masa tukaran lebih pendek serta sistem pacuan prestasi AMG 4MATIC.

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC, GLC 43 4MATIC Coupe di M’sia – 3.0L biturbo V6, 362 hp, dari RM539k

Lagi berkenaan prestasinya; ia mampu mencapai kelajuan 0-100 km/j dalam masa 4.9 saat, sementara laju maksimumnya dihadkan secara elektronik pada 250 km/j.

Bagi meningkatkan ketangkasan dalam pemanduan, suspensi sport berdasarkan Air Body Control (suspensi udara) turut melengkapi model ini. Ia memberikan kawalan serta karekteristik pemanduan yang lebih baik. Ciri Adaptive Damping System (ADS PLUS) yang dipadankan khusus untuknya hadir dengan pilihan Comfort, Sport dan Sport Plus.

Sistem pacuan semua roda AMG Performance 4MATIC yang digunakan pula adalah lebih cenderung lebih kepada pacuan belakang; dengan agihan torknya 31% ke gandar hadapan, sementara gandar belakang menerima 69%. Konfigurasi ini adalah untuk memastikan tahap dinamik pemanduan yang mampu diberikan.

Pemilihan melalui AMG Dynamic Select pula hanya dihujung jari. Pengguna boleh memilih dari lima pilihan pemanduan yang ada; Eco, Comfort, Sport, Sport Plus dan Individual. Pemilihan ini juga akan mengubah beberapa parameter utama seperti maklum balas enjin, transmisi, suspensi serta stereng.

Selain daripada lima mod ini, pemandu boleh menekan butang M untuk beralih kepada mod manual. Kemampuan membreknya dikendalikan oleh cakera bersaiz 360 x 36 mm dengan kaliper kekal empat piston di bahagian hadapan, sementara di belakang menggunakan saiz cakera 320 x 24 mm dengan kaliper piston tunggal – ia menggunakan rim 21 inci aloi AMG dengan lima jejari berkembar.

Di bahagian luar, ia menerima kemasan dan kelengkapan luar AMG Line. Gril radiator diamond dengan butiran krom, dengan bahagian dalam warna hitam berkilat serta perincian dengan warna krom berkilat dengan lambang AMG. Corong laluan udaranya juga hadir dengan kemasan krom.

Upholstery ruang dalaman menggunakan kulit buatan Artico dengan gentian mikro Dinamica, dengan sulaman benang merah. Dengan dua tombol kawalan di bahagian konsol tengah, ia turut dilengkapi dengan paparan skrin 5.5 inci di tengah papan pemuka. Senarai kelengkapan lain yang turut tersedia adalah seperti sistem audio Burmester, kendalian sistem infotainmen oleh COMAND Online serta melalui Touchpad.

Bagi Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupe, selain hadir dengan penampilan rekabentuk luaran yang lebih sporty, ia turut dilengkapi beberapa ciri yang membezakan antara keduanya. Kelengkapan sistem infotainmen turut hadir dengan Audio 20 CD dengan paparan 7 inci.

Dengan COMAND Online, paparan media berwarna 8.4 inci dengan resolusi yang lebih tinggi akan ditampilkan. Sistem audio Burmester padanya turut dilengkapi amplifier sembilan saluran DSP, 13 pembesar suara dan output sistem berkapasiti 590 watt. Turut hadir sebagai ciri standard ialah sistem LED Intelligent Light.

Walaupun dengan rekabentuk coupe, ia tak kalah praktikal. Dengan kapasiti membawa barangan yang tersedia dari 491 liter hingga 1,400 liter, ia mendahului segmennya. Kerusi belakang juga boleh dilipat dengan nisbah 40:20:40.

Selain itu, dua model ini juga ditawarkan dengan pembiayaan Agility Financing dari MBM. Dengan skim ini, bayaran bulanan bagi Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC ialah RM5,388, berbanding RM7,233 dengan pembiayaan biasa. Bagi Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupe pula, bayaran bulanannya RM5,808 berbanding RM7,797. Untuk maklumat lanjut, layari Carbase.my.

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupe

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required