SPYSHOT: Kia Optima GT dijumpai di Malaysia – hampir dilancarkan pada pasaran tempatan?

SPYSHOT: Kia Optima GT dijumpai di Malaysia – hampir dilancarkan pada pasaran tempatan?

Pembaca kami, See Zhanwei telah mengesan kehadiran Kia Optima GT di Malaysia baru-baru ini. Sedan segmen-D berkenaan dilihat sedang dibawa di atas sebuah lori pengangkut kereta.

Berdasarkan dua gambar yang kami terima ini, terdapat berberapa bahagian yang dapat disahkan ia adalah Optima GT. Walaupun bahagian belakang sedan ini kurang jelas bagi menampakkan diffuser dan tip ekzos oval Optima GT yang sememangnya menonjol, bahagian sisinya jelas ia diberikan rim 18-inci yang memang dibina khas untuk model tersebut.

Walau bagaimanapun, imej-imej ini gagal untuk memperlihatkan bahagian hadapanya yang menampilkan bampar hadapan lebih sporty bersama liang udara sisi berbentuk segi tiga dan juga jalur krom di bahagian bawah.

Kia Optima GT muncul buat pertama kali di Frankfurt dua tahun lalu. Sedan tersebut dijana enjin T-GDI 2.0 liter empat-silinder dengan pengecas turbo menghasilkan kuasa 242 hp/353 Nm. Kuasa berkenaan dilihat hampir sama dengan angka yang dihasilkan oleh BMW 330i M Sport iaitu 252/350 Nm.

SPYSHOT: Kia Optima GT dijumpai di Malaysia – hampir dilancarkan pada pasaran tempatan?

Enjin tersebut dipadankan dengan transmisi enam-kelajuan automatik, memacu roda hadapan. Padanan berkenaan membolehkan Optima GT memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa hanya 7.4 saat. Sedan ini juga diberikan talaan suspensi berprestasi, cakera brek lebih besar dan juga sistem stereng kuasa elektrik Kia R-MPDS yang ditala semula.

Berita kedatangan Optima GT telah bermula pada Februari lalu setelah Naza Kia Malaysia mengumumkan sedan berkenaan bakal membarisi varian Optima generasi keempat di pasaran tempatan. Usaha membawa model ini adalah antara usaha Naza Kia untuk memperkasakan lagi nilai jenama dari Korea tersebut.

Walau bagaimanapun, Naza Kia masih lagi belum mengesahkan spesifikasi model GT ini di Malaysia dan masih lagi belum jelas sama ada kita akan menerima model yang kurang berkuasa atau sebaliknya.

GALERI: Kia Optima GT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required