Kia Optima GT akan dilancar di M’sia 2017 ini- lebih berkuasa dengan enjin 2.0L turbo, 242 hp/353 Nm

Selepas memperkenalkan MPV Grand Carnival, seperti yang dilaporkan beberapa minggu lalu, pada tahun ini, selain Rio 2017 dan Optima generasi ke-empat, Naza Kia Malaysia Sdn Bhd juga telah mengesahkan bakal membawa masuk model premium Optima GT.

Ia telah didedahkan sebentar tadi dalam majlis sambutan Tahun Baharu Cina yang berlangsung di Kia Red Cube, Petaling Jaya.

Kia Optima GT dipertontonkan buat pertama kali di Frankfurt International Motor Show (IAA) 2015, dijanakan oleh enjin petrol 2.0 liter empat-silinder pengecas turbo T-GDI dengan hamburan kuasa 242 hp dan tork 353 Nm.

Jika melihat pada kuasanya, ia hampir menyamai ledakan output BMW 330i M Sport (252 hp/350 Nm). Bagi Optima GT, enjinnya dipadankan oleh transmisi automatik enam-kelajuan yang memacukan roda hadapan.

Berkenaan dengan prestasi, Optima GT boleh dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 7.4 saat, dengan kelajuan maksimum sehingga 240 km/j. Malah model ini turut menerima pelarasan suspensi yang unik, dengan padanan cakera brek yang besar serta roda stereng elektronik yang ditala semula (Kia menggelarkannya sebagai R-MPDS).

Bagi imej yang diperagakan, Optima GT berbeza dengan varian yang kurang prestasi daripadanya. Ia hadir dengan bampar yang lebih sporty bersama corong pengambilan udara sisi berbentuk segitiga serta jalur krom yang lebih rendah. Selain itu, sedan ini turut dipadankan dengan peresap belakang bersama dua corong ekzos bulat serta rim aloi 18-inci.

Menurut Naza Kia Malaysia, keputusan untuk membawa masuk Optima GT ke pasaran tempatan adalah selaras dengan strategi global Kia yang ingin mengangkat nilai jenama ini. Bukan itu sahaja, syarikat ini juga mahu melangkah ke segmen premium dengan memperkenalkan “produk bernilai tinggi”.

Malah nilai kenderaan di bawah jenama ini juga telah meningkat dari antara RM80k-RM90k, ke RM130k, seperti yang dimaklumkan. Walau bagaimana pun, Naza Kia Malaysia juga mempertimbangkan untuk memperkenalkan varian Optima yang lebih rendah selain GT.

Model pesaing (bukan buatan Jepun) bagi Optima GT ini termasuklah Volkswagen Passat 2.0 TSI (217 hp/350 Nm) dan Ford Mondeo 2.0 EcoBoost (237 hp/345 Nm).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required