SPYSHOT: Peugeot Traveller dikesan diuji di Malaysia

SPYSHOT: Peugeot Traveller dikesan diuji di Malaysia

Pada akhir tahun lalu, sumber dari Nasim, pengedar rasmi Peugeot di Malaysia, menyatakan syarikat tersebut berminat untuk memperkenalkan MPV bersaiz besar. Malah dijangkakan satu model MPV Peugeot bakal dilancarkan di pasaran tempatan berkemungkinan besar pada suku ketiga tahun ini.

Malah sumber berkenaan turut menyatakan, mengikut perangcangan, ia akan dipasang secara CKD di Gurun, Kedah (Malaysia merupakan hab pemasangan Peugeot untuk rantau ini) dan turut mungkin akan dieksport jika terdapat permintaan.

Kami baru saja menerima kiriman foto MPV Traveller ini yang dikesan sedang diuji di sini. Bagai memberikan gambaran yang semakin jelas bahawa model ini bakal diperkenalkan di Malaysia tidak lama lagi.

SPYSHOT: Peugeot Traveller dikesan diuji di Malaysia

Diperkenalkan di peringkat global pada tahun 2015, Traveller dibina menggunakan platform yang sama dengan dua lagi MPV seangkatannya iaitu Citroen SpaceTourer dan Toyota ProAce. Ia adalah disebabkan ketiga-tiga MPV berkenaan adalah kerjasama antara PSA Peugeot Citroen dan Toyota tetapi masih menampilkan rekaan yang tersendiri untuk jenama masing-masing. Ia dipasang oleh Peugeot di Perancis.

Traveller dibina menggunakan Efficient Modular Platform (EMP2) PSA yang turut digunakan pada kereta penumpang dan juga SUV, menjadikan ia 100-400 kg lebih ringan dari pesaingnya, menurut Peugeot. Bagi pasaran global, tiga versi dihasilkan dengan panjang yang berbeza iaitu model Compact 4.60m, Standard 4.95m dan Long 5.30m. Ia dipadankan sehingga sembilan tempat duduk dengan ruang but berkapasiti 1,500 liter, atau sehingga 4,900 liter menerusi tempat duduk barisan kedua dan ketiga yang boleh dialihkan.

MPV ini turut didatangkan dengan elemen yang sofistikated termasuk bentangan tempat duduk “Business VIP” bersama empat tempat duduk individu balutan kulit yang disusun secara berhadapan. Selain itu, ia turut menampilkan bumbung pelbagai-fungsi dengan pendingin hawa tiga-zon yang menurut Peugeot, mampu menyebarkan hawa dingin yang lebih lembut umpama dalam pesawat dan ia merupakan ciri-ciri yang eksklusif dalam segmennya.

SPYSHOT: Peugeot Traveller dikesan diuji di Malaysia

Ciri unik lain termasuk pintu gelangsar tanpa sentuh (diaktifkan menggunakan kaki pada bahagian juntaian belakang), lampu mood,paparan head-up dan sistem bacaan papan tanda dengan saranan had laju, tingkap belakang yang boleh dibuka, panel bumbung kaca, Brek Keselamatan Aktif dan suis lampu tinggi automatik, navigasi kawalan suara baharu dan informasi trafik masa sebenar, kamera undur VisioPark dengan pandangan tinggi 180-darjah serta zum untuk pandangan belakang, dan Amaran Perhatian Pemandu.

Bagi pasaran Eropah, Traveller dijana dengan lima pilihan penjana kuasa diesel BlueHDI termasuklah enjin 1.6 liter dan 2.0 liter Euro 6 yang mampu menjana kuasa dari 95 hp hingga 180 hp, serta kesemuanya dipadankan dengan sistem auto start-stop dan kotak gear enam kelajuan (manual dan automatik). Tiada pilihan enjin petrol ditawarkan buat masa sekarang.

Namun untuk pasaran Malaysia, kena nantikan perkembangan selanjutnya dari pihak Nasim, apakah spesifikasi yang ditampilkan pada Traveller ini. Adakah ia mampu menyaingi MPV persaingnya termasuk Toyota Alphard dan Vellfire.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required