Arnold Benz Motor Carriage 1896 – kereta pertama di dunia terima saman akibat dipandu melebihi had laju

Arnold Benz Motor Carriage 1896 – kereta pertama di dunia terima saman akibat dipandu melebihi had laju

Di bawah ‘Akta Bendera Merah 1865’ di UK pada era berkenaan, had laju ditetapkan pada hanya 10 bs/j (16 km/j) di jalan besar dalam bandar, diturunkan kepada hanya 2 bs/j (3 km/j) di dalam bandar dan 4 bs/j pada jalan kawasan pedalaman. Namun, Arnold Benz Motor Carriage 1896 yang dipandu sendiri oleh Walter Arnold pada 28 Januari 1896 telah melanggar undang-undang berkenaan, dikesan memandu pada kelajuan 8 bs/j (13 km/j) dalam kawasan bandar – empat kali lebih laju dari had yang dibenarkan.

Arnold telah dikejar dan ditahan oleh polis yang menunggang basikal, kemudiannya diberi saman bernilai 1 shilling bersama kos, menjadikannya beliau dan keretanya yang pertama di dunia disaman atas kesalahan melebihi had laju.

Namun pada tahun 1896, dengan ‘Akta Lokomotif’ yang diperkenalkan, Akta Bendera Merah dan had laju 2 bs/j tersebut telah dimansuhkan dan digantikan dengan had laju baru 14 bs/j (23km/j). Untuk meraikan akta baharu tersebut, perlumbaan kereta yang digelar Emancipation Run berlangsung dari London ke Brighton diadakan, dan Walter Arnold turut menyertainya. Perlumbaan tersebut masih lagi diadakan sehingga sekarang – dikenali sebagai Veteran Car Run yang dijalankan oleh Royal Automobile Club pada setiap tahun.

Istimewa pada acara Concours of Elegance 2017 yang bakal diadakan di Istana Hampton Court, UK, September ini, Arnold Benz Motor Carriage tersebut bakal dipamerkan untuk tontonan orang ramai. Ia akan diiringi oleh kereta-kereta yang menyertai perlumbaan Veteran Car Run, iaitu kereta-kereta yang di bina pada pra-1905.

Acara tersebut juga bakal mempamerkan kereta-kereta paling laju yang pernah dihasilkan termasuk Jaguar XJR-9 yang memenangi perlumbaan Le-Mans serta McLaren F1 GTR dengan livery perlumbaan Harrods yang mampu mencatatkan kelajuan lebih dari 385 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required