Produksi kilang milik Pakatan Renault-Nissan turut tergendala berikutan serangan siber global

Produksi kilang milik Pakatan Renault-Nissan turut tergendala berikutan serangan siber global

Operasi pengeluaran Pakatan Renault-Nissan turut tergendala berikutan serangan siber global yang dilancarkan pihak tidak bertanggungjawab tempoh hari, menurut laman UK, Autocar, berdasarkan laporan dari berita BBC.

Berita berkenaan mengatakan serangan tersebut dilancarkan oleh pihak yang sama menggodam sistem komputer hospital-hospital di UK, yang mencuri dan menyulitkan fail dan dokumen sebelum meminta wang tebusan sekitar £230 (kira-kira RM1.3k) untuk membuka kembali setiap fail dan data berkenaan. Secara keseluruhan, setakat ini kira-kira 75,000 sistem pada 99 negara dipercayai telah terjejas menerusi serangan siber ini.

Untuk Pakatan Renault-Nissan, mereka telah diserang di kilang Nissan yang terletak di Sunderland, England, yang kini memproduksi SUV Qashqai dan Infiniti Q30.

“Group Renault mengesahkan ia telah terkesan dengan serangan siber global yang bermula pada lewat Jumaat 12 Mei. Ia terdiri dari virus Ransomware. Langkah penyelesaian proaktif telah diambil serta merta untuk menghentikan penularan virus serta melindungi kumpulan. Diagnosis lengkap telah berjalan bagi menentukan langkah yang sesuai untuk meneruskan operasi,” kata jurucakap Renault UK.

“Seperti juga kebanyakkan organisasi kilang kami telah dijadikan sasaran serangan ransomware menjejaskan sebahagian sistem kami pada petang Jumaat,” tambah jurucakap berkenaan dan menjelaskan mereka kini sedang menyelesaikan masalah ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required