KTM keluarkan motosikal enduro berenjin dua lejang suntikan bahan api – pertama di dunia untuk produksi

KTM keluarkan motosikal enduro berenjin dua lejang suntikan bahan api – pertama di dunia untuk produksi

Pengeluar motosikal dari Austria, KTM baru sahaja mendedahkan motosikal enduro mereka yang menggunakan enjin dua lejang suntikan bahan api, dan ini adalah yang pertama di dunia bagi motosikal produksi. Enjin teknologi baru ini didatangkan dalam dua kapasiti iaitu 249 cc dan 293.2 cc, masing-masing untuk model 250 EXC TPI dan 300 EXC TPI.

Sistem utama bagi enjin dua lejang suntikan bahan api ini dinamakan sebagai Transfer Port Injection (TPI) dan ia mempunyai dua penyuntik bahan api (injector). Selain itu, motosikal ini juga mempunyai pelbagai komponen baru lain termasuk sisem pengurusan enjin (EMS), throttle body, unit pengawal elektronik (ECU), silinder, kotak angin, pam minyak dan tangki minyak.

Kerangka motosikal ini juga adalah baru, dibina daripada besi chromoly untuk juga menempatkan tempat mengisi minyak serta hos minyak di dalam kerangka tersebut. Seperti motosikal baru yang lain, grafik model tahun 2018 ini juga adalah baru.

Selain menetapkan tahap yang baru dengan enjin dua lejang suntikan bahan api ini, KTM juga menawarkan penggunanya dengan manfaat tambahan, selain kuasa kuat yang sudah cukup sinonim dengan enjin dua lejang, iaitu penjimatan bahan api, dan lebih memudahkan kerana mereka tidak perlu mencampur sendiri minyak 2T dan petrol, serta tidak perlu menukar tetapan jetting untuk keadaan persekitaran yang berbeza seperti yang perlu dilakukan pada enjin dua lejang sebelum ini.

Barangan lain yang ada pada motosikal ini tetap berkualiti seperti motosikal KTM yang lain, termasuk pemula enjin elektronik, bateri lithium ion ringan, brek Brembo, klac hidraulik, suspensi WP dan pelbagai lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required