Perghhh! Bagai nak jatuh rahang ini melihat kecanggihan (lebih teruja dengan barisan kereta mewah tersebut) “mesin layan diri kereta mewah terbesar di dunia” yang dimiliki oleh Autobahn Motors, pengedar yang berpusat di Singapura.

“Mesin layan diri” ini sebenarnya struktur dengan empat lajur, setiapnya memiliki 15 tingkat. Secara teknikalnya, ia dikenali sebagai Sistem Pengurusan Inventori Automotif (AIMS), yang mampu memuatkan 60 kenderaan di dalamnya, seperti mana yang boleh dilihat, yang mengandungi beberapa jentera eksotik di dalamnya.

Seperti mana yang ditunjukkan menerusi paparan video ini, proses untuk memarkir kenderaan adalah mudah. Kenderaan dipandu masuk ke dalam lif, pilih untuk membuka ruang tersebut menggunakan tablet dan kereta akan dihantar ke ruang yang ditetapkan. Proses ini mengambil masa antara satu hingga dua minit sahaja.

Dengan adanya “mesin layan diri” ini, ia juga membantu meningkatkan penjimatan ruang parkir, terutamanya di negara seperti di Singapura yang memang kekurangan kawasan lapang untuk menyediakan kemudahan sedemikian. Bagi yang berminat melihat sendiri “mesin layan diri” parkir ini, bolehlah berkunjung ke 20, Jalan Kilang, Singapura.