Warga Timur Tengah dalang sindiket kereta klon – JPJ

Warga Timur Tengah dalang sindiket kereta klon – JPJ

Tangkapan demi tangkapan yang membabitkan sindiket kenderaan mewah pelbagai jenis yang diklonkan yang berleluasa di negara kita, telah menemui satu lagi penemuan baru oleh pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Di mana JPJ mendapati sindiket ini kebanyakannya membabitkan warga asing khususnya dari Timur Tengah.

Menurut Ketua Pengarahnya Datuk Seri Nadzri Siron, siasatan awal mendapati sindiket itu kemudiannya akan menjual kenderaan tersebut dengan harga yang jauh lebih murah daripada harga pasaran kepada warga asing yang menetap di negara ini, laporan Bernama.

“Sindiket itu menjual pelbagai jenis kenderaan klon seperti Toyota, Mitsubishi dan Honda dengan harga serendah antara RM20,000 dan RM30,000,” katanya kepada pemberita semalam.

Bagaimanapun, JPJ masih menyiasat sejauh mana penglibatan warga asing berkenaan dalam sindiket terbabit di negara ini.

Beliau berkata sebelum ini penjualan kenderaan klon didominasi sindiket tempatan yang menyasarkan warga tempatan terutama golongan pertengahan yang tertarik dengan kereta keluaran luar negara yang dijual dengan harga lebih murah berbanding harga pasaran.

Selasa lalu, penyerang import skuad bola sepak Liga Super Selangor, Francis Forkey Doe didenda RM6,000 oleh Mahkamah Majistret Petaling Jaya selepas mengaku salah memiliki kereta klon jenis BMW 325i.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required