FlashBattery bagi kereta elektrik dari StoreDot mampu dicas penuh dalam masa 5 minit untuk jarak 483 km

Salah satu kelemahan untuk kereta elektrik buat masa sekarang adalah masa cas yang diperlukan – mengambil masa agak lama untuk satu cas penuh. Antara sistem pengecas paling pantas buat masa ini adalah jaringan Supercharger Tesla yang mampu memberikan jarak perjalanan 273 km bagi tempoh cas selama 30 minit.

Pada CUBE Tech Fair di Berlin minggu lalu, StoreDot telah mengumumkan FlashBattery rekaannya yang didakwa mampu memberikan satu cas penuh dalam masa hanya lima minit, bagi memberikan jarak perjalanan sejauh 483 km. Bateri berkenaan dikatakan dibina dengan berberapa lapis bahan nano dan sebatian proprietari organik, serta mengelakkan penggunaan grafit (selalu digunakan pada bateri Lithium-Ion) yang menjadikan ia tidak mampu untuk menahan arus kuat yang diperlukan untuk cas cepat.

Sebatian proprietari kimia StarDot pula didakwa mudah terbakar dan mempunyai suhu pembakaran lebih tinggi bagi mengurangkan rintangan bateri dan mempertingkatkan keselamatan.

Menurut StoreDot lagi, bateri berkenaan kini dalam peringkat tinggi pembinaannya, dan dijangka akan dipadankan pada kereta elektrik produksi dalam masa tiga tahun lagi. Syarikat tersebut buat masa ini sedang meneroka pilihan rakan strategik yang ada dalam industri automotif bagi membantu proses produksinya di Asia dan mencapai pengeluaran secara besar-besaran secepat mungkin.

“Cas-cepat merupakan hubungan kritikal yang hilang bagi membolehkan kenderaan elektrik sentiasa ada,” kata pengasas bersama dan CEO StoreDot, Doron Myersdorf. “Teknologi bateri sedia ada memerlukan masa cas yang lama membuatkan pengangkutan berasaskan EV tidak sesuai untuk orang awam dalam skala yang besar.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required