Kita mungkin sudah melihat pelbagai bahan lebih mesra alam mula dijadikan sebagai pengganti kepada bahan api seperti petrol dan diesel. Melalui video ini, anda akan dapat melihat pula seorang lelaki bernama Ritsert Mans dari Hoorn, Netherlands menghasilkan sebuah motosikal yang digerakkan hasil pembakaran minyak alga asli.

Mans mendapat inspirasi daripada kawannya, Peter Mooij yang ‘menternak’ alga secara semula jadi sekaligus dapat menjadikannya sebagai bahan bakar lebih mesra alam untuk enjin motosikal. Bagi Mooij, projek ini dianggap sebagai satu peluang untuk beliau terus mengkaji kemampuan alga sebagai bahan bakar.

Bagi menjadikan motosikal ini lebih besesuaian dengan konsep ‘semula jadi’, Mans mengambil kayu sebagai bahan utama untuk membina motosikal ini. Tetapi sudah tentu , enjinnya tetap adalah sama seperti motosikal biasa. Apabila siap, untuk menjadikannya lebih simbolik, Mans dan Mooij menguji motosikal ini di tepi pantai, iaitu tempat pembiakan alga.

Antara rekaan menarik yang boleh dilihat pada motosikal itu adalah fork hadapan hanya pada sebelah bahagian sahaja, pemegang yang rendah seperti cafe racer, lengan ayun tunggal dan tayar berbunga kasar.