VIDEO: Lelaki dari Netherlands hasilkan motosikal daripada kayu, enjin guna bahan api alga semula jadi

Kita mungkin sudah melihat pelbagai bahan lebih mesra alam mula dijadikan sebagai pengganti kepada bahan api seperti petrol dan diesel. Melalui video ini, anda akan dapat melihat pula seorang lelaki bernama Ritsert Mans dari Hoorn, Netherlands menghasilkan sebuah motosikal yang digerakkan hasil pembakaran minyak alga asli.

Mans mendapat inspirasi daripada kawannya, Peter Mooij yang ‘menternak’ alga secara semula jadi sekaligus dapat menjadikannya sebagai bahan bakar lebih mesra alam untuk enjin motosikal. Bagi Mooij, projek ini dianggap sebagai satu peluang untuk beliau terus mengkaji kemampuan alga sebagai bahan bakar.

Bagi menjadikan motosikal ini lebih besesuaian dengan konsep ‘semula jadi’, Mans mengambil kayu sebagai bahan utama untuk membina motosikal ini. Tetapi sudah tentu , enjinnya tetap adalah sama seperti motosikal biasa. Apabila siap, untuk menjadikannya lebih simbolik, Mans dan Mooij menguji motosikal ini di tepi pantai, iaitu tempat pembiakan alga.

Antara rekaan menarik yang boleh dilihat pada motosikal itu adalah fork hadapan hanya pada sebelah bahagian sahaja, pemegang yang rendah seperti cafe racer, lengan ayun tunggal dan tayar berbunga kasar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required