Perodua Myvi bakal hampiri satu juta unit produksi

Perodua Myvi bakal hampiri satu juta unit produksi

Perodua Myvi merupakan antara model yang meledak di pasaran tempatan sejak ia diperkenalkan pada Mei 2005. Kelahirannya bagai mencetus satu fenomena luar biasa, apabila ia berjaya menarik perhatian rakyat Malaysia. Bukan setakat menjadi pilihan golongan muda terutamanya yang baru pertama kali memiliki kenderaan sendiri, bahkan ada yang memilihnya sebagai kenderaan kedua kerana harganya yang mampu milik.

Malah Myvi pernah menjadi model kereta pilihan pertama di Malaysia sejak ia diperkenalkan sehinggalah pada akhir tahun 2014. Lebih 12 tahun kelahirannya dan telah melalui tempoh kematangan, Perodua telah mengumumkan Myvi bakal menghampiri satu juta unit produksi tidak lama lagi. Sekaligus mencatat sejarah sebagai kereta buatan Malaysia yang paling banyak diproduksikan di negara ini.

Perkara ini diumumkan oleh Perodua sendiri ketika menganjurkan aktiviti ‘Media Fun Drive 2017’ di Pulau Redang, Terengganu, baru-baru ini. Datuk Dr Aminar Rashid Salleh, Presiden dan CEO Perodua berkata, “Setakat ini, kami memproduksi hampir sejuta Myvi sejak 2005 dan pencapaian ini bakal direalisasikan tidak lama lagi, dijangka pada bulan ini juga.”

Katanya lagi, sejak tahun 2006, Myvi telah dijual di tujuh buah negara termasuk Sri Lanka, Mauritius, Brunei, Singapura, United Kingdom, Fiji dan Nepal di bawah jenama Perodua.

Perodua Myvi bakal hampiri satu juta unit produksi

Malah Indonesia pula merupakan pasaran eksport terbesar bagi Myvi tetapi di bawah jenama Daihatsu Sirion, mencapai hampir 31,000 unit jualan sejak tahun 2007. Secara keseluruhan, Perodua telah mengeksport 35,400 unit Myvi/Sirion sejak 2006 di beberapa pasaran yang disebut.

“Kami gembira dengan kepercayaan yang diberikan oleh rakyat Malaysia terhadap jenama kami dan kami akan terus menawarkan yang terbaik dalam soal nilai dan perkhidmatan kepada semua rakyat Malaysia,” ujar Aminar.

Beliau turut berkata, Perodua akan meneruskan pasaran Myvi memandangkan permintaannya masih utuh di pasaran, bersama dengan model lain di bawah Perodua termasuk Axia, Bezza dan Alza.

Menurut sumber dalaman yang diperoleh, Perodua bakal memperkenalkan Myvi serba baharu sebelum 2017 berakhir. Namun sehingga kini, pihak Perodua sendiri masih belum bersedia berkongsi maklumat lanjut mengenainya. Memandangkan Myvi masih kekal relevan di pasaran, sudah pasti kehadiran model serba baharu ini dinanti-nantikan terutamanya oleh penggemarnya. Kami akan membawakan perkembangan mengenainya dari semasa ke semasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required