Kia Optima GT dilancarkan di Malaysia – RM179,888

Kia Optima GT dilancarkan di Malaysia – RM179,888

Ini bukan lagi rahsia; sejak beberapa hari lalu, banyak maklumat tentang pengenalan Kia Optima GT didedahkan dan telah dibuka untuk tempahan, akhirnya model berkenaan dilancarkan secara rasmi untuk pasaran tempatan, lewat petang ini. Ia juga merupakan ketibaan Optima generasi ke-empat (JF) di Malaysia, menggantikan model generasi ketiga (TF).

Terdapat banyak maklumat penting untuk diperkatakan tentang model ini; kita mulakan dengan harganya. Harga atas jalan, tanpa insurans Kia Optima GT ialah RM179,888. Ini termasuk jaminan lima tahun tanpa had jarak perbatuan. Pembeli boleh memilih dari tiga pilihan warna yang ditawarkan – Gravity Blue yang merupakan warna baharu, di samping Aurora Black dan Snow White Pearl.

Kia Optima GT ini menggunakan enjin empat-silinder Theta II 2.0 liter turbocas, yang menghasilkan 242 hp pada 6,000 rpm dan 350 Nm dari 1,400 rpm. Ini digandingkan dengan transmisi automatik enam-kelajuan yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan.

Kia Optima GT dilancarkan di Malaysia – RM179,888

Sebagai bandingan, enjin T-GDI ini menghasilkan lebih banyak kuasa daripada Toyota Camry 2.5L Hybrid (202 hp keseluruhannya), Mazda 6 2.5L (185 hp/250 Nm) dan Honda Accord 2.4L (173 hp/225 Nm). Bagi jenama Eropah pula, Volkswagen Passat 2.0 TSI dengan 217 hp/350 Nm, sementara Ford Mondeo 2.0 liter EcoBoost menghasilkan 237 hp dan 345 Nm.

Dari sudut prestasi, Kia Optima GT mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.4 saat, dan mencapai kelajuan maksimum 240 km/j. Penggunaan minyak pula didakwa pada kadar 8.5 liter bagi setiap 100 km menggunakan kitaran gabungan. Tiga mod pemanduan juga tersedia sebagai pilihan kepada pemandu – Sport, Normal dan Eco – yang boleh dikawal menggunakan butang pada konsol tengah; ia juga akan mengubah maklum balas pendikit serta berat stereng.

Apabila mod Sport digunakan, secara automatiknyta, enjin akan mengeluarkan deruman yang lebih mengasyikan menerusi Electronic Sound Generator, sekaligus meledakkan lagi adrenalin pemandu.

Dari aspek luaran, Kia Optima GT dilengkapi lampu utama projektor LED dan lampu nyalaan siang LED, begitu juga dengan lampu belakang LED GT, diffuser, hujung ekzos berkembar, gril depan Dot Array Mesh khas dalam kemasan krom satin, sistem ekzos Dual Muffler dan rim aloi 18-inci yang dipasangkan tayar Michelin Pilot Sport 3 (235/45).

Di bahagian dalam pula, kerusi selarasan elektrik bahagian depan tersedia – dengan 12-kedudukan penyelarasan bagi kerusi pemandu manakala kerusi penumpang dengan 10-kedudukan. Kedua-duanya juga mempunyai liang udara, untuk penyejukan atau pemanasan. Terdapat dua warna pilihan bagi kabin Optima GT iaitu merah yang dikhas untuk Aurora Black dan Snow White Pearl, manakala rona hitam pula bagi Gravity Blue .

Turut melengkapinya ialah butang penghidup enjin, paparan skrin sentuh tujuh-inci, sistem kawalan pendingin dwi-zon dengan Clean Air ioniser, upholstery kulit, stereng dengan kawalan pelbagai fungsi, corong pendingin hawa belakang, pengecas telefon tanpa wayar, sunroof, pelindung matahari pada cermin belakang, sistem tunjuk arah dan paparan maklumat 4.3-inci TFT-LCD pada instrument cluster serta enam-pembesar suara.

Bagi ciri-ciri keselamatan, ia dilengkapi dengan enam beg udara, kawalan kestabilan elektronik (ESC), kawalan kestabilan kenderaan (VSM), Bantuan mula mendaki (HAC), ABS serta lampu isyarat kecemasan (ESS). Tidak lupa sensor parkir di depan dan belakang, serta kamera undur merupakan kelengkapan standard.

Layari maklumat spesifikasi dan kelengkapan penuh Kia Optima GT serta ketahui tawaran terbaik bagi kenderaan baharu di laman CarBase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required