Kia Optima GT tiba di Malaysia – 2.0L T-GDI berkuasa 242 hp dan 353 Nm, sudah dibuka untuk tempahan

Kia Optima GT tiba di Malaysia – 2.0L T-GDI berkuasa 242 hp dan 353 Nm, sudah dibuka untuk tempahan

Selepas beberapa minggu dilihat atas treler di Malaysia, dan beberapa bulan selepas Naza Kia mengumumkan akan membawanya ke Malaysia, akhirnya Kia Optima GT sudah tiba di pusat pameran Red Cube syarikat itu yang terletak di Petaling Jaya.

Terus ke bahagian paling penting iaitu enjinnya, Optima GT dikuasakan oleh enjin petrol empat silinder 2.0 liter turbocharge T-GDI dan mampu menghasilkan 242 hp dan 353 Nm tork. Jumlah ini adalah lebih banyak berbanding model yang ditawarkan oleh jenama Jepun dalam segmen sama iaitu Toyota Camry 2.5L Hybrid 202 hp, Mazda 6 2.5L 185 hp/ 250 Nm dan Honda Accord 173 hp/ 225 Nm.

Enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan yang menghantar kuasa kepada dua roda hadapan, dan disertakan sekali dengan penukar gear di stereng. Menurut Kia, Optima GT boleh memecut dari pegun ke 100 km/j dalam masa 7.4 saat, sebelum mencapai laju maksimum 240 km/j.

Pada bahagian luar, Optima GT boleh dilihat datang dengan lampu utama, lampu siang dan lampu belakang LED, diffuser belakang, muncung ekzos berbentuk lonjong dan rim aloi 18 inci yang dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 3 (235/45).

Pada bahagian dalam, terdapat skrin sesentuh lapan inci, sistem pengawal suhu dua zon dengan ioniser Clean Air, tempat duduk hadapan dengan fungsi pemanasan dan penyejukan, roda stereng pelbagai fungsi serta tempat duduk yang dibalut dengan kulit dan boleh dilaras secara elektrik bagi dua di hadapan (penyokong belakang dan fungsi memori bagi bahagian pemandu).

Kelengkapan lain yang ada pada Optima GT adalah corong pendingin hawa belakang, soket kuasa dan pengecas di belakang, bumbung suria, penghadang sinar matahari untuk cermin tepi belakang, fungsi navigasi pada sistem hiburan dan informasi, dan skrin TFT-LCD 4.3 inci pada panel instrumen.

Kia Optima GT tiba di Malaysia – 2.0L T-GDI berkuasa 242 hp dan 353 Nm, sudah dibuka untuk tempahan

Untuk aspek keselamatan, model pasaran Malaysia seperti tidak dilengkapi dengan sistem pengesan titik buta dan lane-departure warning, melihat kepada ketiadaan pengawal sistem ini di bahagian kanan pemandu. Barangan seperti enam beg udara, automatic brake hold, pengesan jarak depan dan belakang, serta kamera undur dilihat datang secara standard.

Bagi yang berminat, Optima GT kini sudah dibuka untuk tempahan, dan telah mendedahkan harganya menerusi laman Facebook rasmi mereka iaitu RM179,888 (berserta insurans). Nantikan laporan kami yang selanjutnya nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required