DBKL saman pemandu kenderaan persendirian guna lorong khas bas, teksi – 18,535 notis kesalahan telah dikeluarkan bagi empat bulan pertama 2017

DBKL saman pemandu kenderaan persendirian guna lorong khas bas, teksi – 18,535 notis kesalahan telah dikeluarkan bagi empat bulan pertama 2017

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah bertindak menyaman pemandu yang memandu kenderaan persendirian yang menggunakan lorong khas bas dan teksi. Sebanyak 18,535 notis kesalahan telah dikeluarkan bermula Januari hingga April lepas.

Pelbagai alasan yang digunakan oleh pemandu terbabit termasuklah ‘kesuntukan masa’, ‘tidak tahu’ dan ‘tidak sengaja’, bahkan ada yang menyalahkan pemandu lain kerana tidak memberi laluan, kurang peka, kesesakan jalan dan ada yang menafikan melakukan kesalahan itu hingga sanggup bertikam lidah dengan pegawai penguat kuasa bertugas, laporan Bernama.

Semalam sekali lagi DBKL menjalankan operasi ini yang melibatkan Jalan Ampang, dan sebanyak lebih 40 notis dikeluarkan dalam tempoh sejam.

“Walaupun maklumat ditayangkan di VMS (Variable Messaging Signs) dan ada tanda ‘Bas, Teksi Sahaja’ dicat dengan jelas di permukaan jalan raya, masih ramai yang melanggar peraturan, malah ada yang meletakkan kenderaan di bahu jalan di lorong khas itu menjadikan jalan raya sesak,” ujar Ketua Cawangan Penguatkuasaan Trafik DBKL Mohd Hisham Izhar kepada pemberita semalam.

Menurutnya lorong khas bas bertujuan memastikan pergerakan bas lebih lancar dan mengikut jadual ditetapkan walaupun ketika jalan raya sesak bagi memastikan usaha untuk meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam di ibu kota tercapai.

Beliau berkata bagi memantapkan penguatkuasaan, DBKL akan menjalankan operasi secara lebih kerap selain bekerjasama dengan Jabatan Pengangkutan Jalan untuk menyenarai hitam pemandu yang ingkar.

Terdapat 13 lorong bas yang digazetkan DBKL antaranya di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Raja Laut, Jalan Sultan Azlan Shah dan Jalan Dang Wangi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required