Trend penghasilan enjin kecil berkuasa tinggi bakal berakhir tidak lama lagi – CEO Volkswagen

Trend penghasilan enjin kecil berkuasa tinggi bakal berakhir tidak lama lagi – CEO Volkswagen

Seperti yang diketahui, kebanyakkan pengeluar automotif buat masa sekarang berlumba-lumba untuk menghasilkan enjin-enjin kecil dengan induksi paksaan yang berkuasa seperti enjin berkapasiti lebih besar. Walau bagaimanapun, menurut CEO Volkswagen Herbert Diess, trend berkenaan kini sebenarnya sudah sampai ke kemuncaknya.

“Pengurangan jumlah silinder kini telah mencapai sasarannya. Sama ada ia beralih dari empat silinder kepada tiga atau enam kepada empat, seterusnya kami telah mencapai faedah kecekapan dalam masa yang sama mengekalkan kualiti kebolehan di pandu,” kata Diess.

“Trend tersebut mendatangkan pelbagai perkara yang mungkin – tetapi ia akan berakhir sekarang. Jika kami terus kearah lebih kecil, kami akan menghadapi masalah emisi dan juga kos,” tambahnya. Diess juga menyatakan, kos untuk membangunkan enjin diesel yang memenuhi undang-undang emisi baharu menelan belanja sekitar 1,000 euro (RM4,809.18) untuk sebuah kereta – ini bermaksud pembeli baru kereta-kereta ini tidak akan boleh menerima kenaikan harga untuk perkara baru yang ditemui.

Sistem hibrid 48V dilihat bakal menggantikan trend penghasilan enjin diesel sedemikian untuk kegunaan kereta bandar dan kereta mini super kerana ia mampu memberikan kecekapan yang sama pada kadar kos yang lebih rendah, menurut Diess. Volkswagen telah membayangkan mereka akan mula meneroka konsep berkenaan menerusi model konsep yang bakal didedahkan pada perhimpunan tahunan Wörthersee tahun ini, termasuk model konsep Golf GTI dengan pacuan semua roda berkuasa 410 PS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required