Proton R3 henti operasi bermula 1 Jun ini – 22 staf dalaman yang terlibat akan diserap ke bahagian lain

Proton R3 henti operasi bermula 1 Jun ini – 22 staf dalaman yang terlibat akan diserap ke bahagian lain

Di dalam keriuhan perkembangan berkaitan rakan strategik asing (FSP) beberapa hari ini, ada satu lagi sayap di dalam Proton yang dinanti-nantikan perkembangannya; iaitu bahagian Race, Rally, Reaserch atau singkatannya R3. Ia turut menjadi bahagian penting dari aspek penjenamaan Proton selama ini.

Namun, dari sumber-sumber yang dipercayai, kami dimaklumkan bahawa sayap R3 akan memberhentikan operasinya bermula 1 Jun nanti. Dan, keputusan berkenaan bukanlah datang secara mengejut kesan daripada perjanjian FSP Proton-Geely yang diumumkan minggu ini.

Keputusan berkenaan sudah dijangka jauh sebelum itu lagi; kedudukan kewangan Proton yang goyah sejak beberapa tahun ini menjadi antara sebab utama. Sebagai sebuah sayap operasi yang bukan bertujuan untuk meraih pendapatan utama, dan sebaliknya memerlukan dana besar untuk operasinya, sayap R3 sentiasa terdedah kepada langkah penutupan ini – dalam situasi kewangan tak menentu Proton.

Proton R3 henti operasi bermula 1 Jun ini – 22 staf dalaman yang terlibat akan diserap ke bahagian lain

Model produksi Proton R3 yang terakhir dikeluarkan ialah bagi Satria Neo R3 yang diperkenalkan pada 2012 dulu. Sebelum itu, tentunya kita belum lupa, adalah pengenalan model Satria Neo R3 Lotus Racing pada 2010.

Bagaimanapun, operasi R3 tidaklah sekadar itu sahaja. Dari lapangan perlumbaan rali, mereka sempat membangunkan beberapa model, termasuk unit Proton Iriz R3 – termasuk juga unit R3 bagi Preve dan Suprima S. Bahkan, sehingga tahun ini, R3 masih menjalankan Program Perlumbaan Pelanggan yang diperkenalkan pada Mac 2016.

Apa jadi dengan staf R3 selepas ini? Kami difahamkan, semua 22 orang individu yang bertugas di sayap berkenaan akan diserap masuk ke bahagian operasi Proton yang lain. Pengesahan lanjut berkaitan perkara ini akan kami bawakan sekiranya ada kenyataan rasmi dari Proton nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Ismail saad on May 26, 2017 at 10:47 pm

    Kena masuk sales department la tu. Sale tgh tak okay

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • baguslah, buat body kit lawa2. jangan bodykit setakat skirting kecik jer kemudian letak harga mahal

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required