Mengapa Proton perlukan rakan strategik asing (FSP)?

Mengapa Proton perlukan rakan strategik asing (FSP)?

Akhirnya, pengumuman yang dinanti-nantikan pihak mana yang akan menjadi foreign strategic partner (FSP) atau rakan strategik asing kepada Proton sudah terjawab. Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd telah dipilih, dan perjanjian persefahaman telah pun dimeterai hari ini.

Untuk pengimbas kembali perkara ini, ada satu soalan yang penting untuk ditanyakan bagi memahami konteks usahasama berkenaan; mengapa Proton memerlukan FSP ini? Di dalam taklimat media hari ini, Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom, Datuk Sri Syed Faisal Albar menggariskan beberapa perkara yang mendorong perkara itu.

Paling utama, DRB-Hicom ingin mengasingkan antara dua jenama Proton dan Lotus. Tujuannya? DRB-Hicom ingin memberi tumpuan kepada pertumbuhan Proton dan Geely dilihat mampu berkongsi visi dan matlamat yang sama seperti diinginkan Proton.

Mengapa Proton perlukan rakan strategik asing (FSP)?

Syarikat itu juga ingin menumpukan pelaburannya kepada hal-hal yang penting sahaja, terutama perniagaan automotifnya di Malaysia. Untuk melakukan semua ini bersendirian, ia akan menelan terlalu banyak tenaga dan sumber lain dan akan menggangu visi awal yang dinyatakan itu.

Keputusan untuk melepaskan sepenuhnya kepentingan dalam Lotus juga didorong oleh faktor sama; untuk jenama itu terus maju dan berkembang, ia memerlukan modal perbelanjaan (capital expenditure, capex) yang sangat besar, barulah perkara itu mampu dicapai. Di atas sebab ini, DRB-Hicom memutuskan untuk tidak lagi terlibat di dalam segmen kereta sport.

Lotus dilepaskan dengan nilai 100 juta Pound Sterling, dan setakat ini kepentingannya akan dijual kepada dua pihak – Geely akan memegang 51% manakala Etika Automotive memegang 49% baki kepentingan. Etika Automotive Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat di bawah Etika Strategy Sdn Bhd yang dimiliki oleh Syed Mokhtar Bukhari.

Mengapa Proton perlukan rakan strategik asing (FSP)?

Untuk berkembang dengan lebih pesat, terdapat juga beberapa kekurangan dari Proton sendiri yang sudah dikenal pasti. Antaranya, Proton kekurangan daya saing teknologi, saiz pasaran domestik yang kecil serta skala operasi yang kecil. Untuk itu, kerjasama global menjadi langkah untuk mempercepat pertumbuhan seperti yang diinginkan.

Manfaat kepada Proton selepas ini? Komitmen dan tanggungan modal perbelanjaan dikurangkan hampir separuh dan potensi untuk menjana pertumbaan positif dan keuntungan lebih cerah. Pengguguran Lotus pula membolehkan DRB-Hicom tidak lagi perlu menanggung kerugian jenama itu, dan gunakan dana yang dijimatkan itu untuk pelaburan masa depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required