Pengkritik yang tidak pernah memiliki kereta Proton dibidas, terima hakikat untuk perubahan – Johari

Pengkritik yang tidak pernah memiliki kereta Proton dibidas, terima hakikat untuk perubahan – Johari

“Pengkritik yang sering memberikan pelbagai pendapat negatif mengenai Proton, bukanlah daripada pemilik kereta jenama itu sendiri. Ramai pihak mengadu sa­yangkan Proton, tetapi mereka sendiri tidak pernah membeli kereta Proton. Kalau sayang Proton, mereka perlu beli, “ujar Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani.

Kenyataan ini timbul ekoran banyak pihak yang mengkritik pembelian 49.9% kepen­tingan dalam Proton oleh Geely Holding Group Co. Ltd (Geely) yang dikatakan akan mengikis jenama kereta nasional, laporan Utusan Malaysia.

Katanya lagi, penjualan itu merupakan satu strategi yang tidak boleh dijadikan sebagai satu nilai sentimental kerana rakyat perlu menerima hakikat bahawa jika tiada perubahan, ia akan mengancam masa depan jenama Proton. “Jadi sebelum orang ramai beli, kita kena pastikan kenderaan itu berkualiti dan bernilai,” katanya.

Mengulas mengenai kenyataan yang dikeluarkan oleh Tun Mahathir berhubung isu itu, Johari berkata, Proton kini sedang ‘sakit’ dan memerlukan suntikan ubat bagi meneruskan kelangsungan atau berdepan dengan situasi yang lebih teruk pada masa depan.

“Anak ini kalau sakit, kita kena beri ubat. Dalam dunia perniagaan, jika sesebuah syarikat itu tenat, kita kena susun semula model perniagaan sebaik mungkin,” jelas beliau.

Sambungnya lagi, “Perkara ini tidak boleh terlalu sentimental. Kita kena juga fikirkan apa akan jadi dengan nasib dan masa depan 10,000 kakitangan Proton termasuk pembekal dan vendor jika pengeluar kereta itu tidak lagi berdaya saing, atau kena tutup.

“Kita kena terima hakikat, dunia telah berubah. Kita tidak boleh jual kenderaan dengan teknologi 20 atau 30 tahun dahulu. Saya nak tekankan bahawa dalam isu perniagaan seperti ini, ia tidak dikaitkan langsung de­ngan politik.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • current proton wira and exora cfe owner.... on May 30, 2017 at 8:01 am

    Mind to tell me, which normal person in Malaysia has not been associated with a Proton…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required