Volkswagen Golf GTI First Decade – GTI pertama gunakan kuasa elektrik dihasilkan oleh pelatih

Volkswagen Golf GTI First Decade – GTI pertama gunakan kuasa elektrik dihasilkan oleh pelatih

Acara pertemuan peminat Volkswagen di Wörthersee, Austria cukup terkenal dan telah bermula sejak sekitar 30 tahun yang dulu, dan Volkswagen sendiri, sebagai sebuah syarikat sentiasa menyediakan sesuatu yang istimewa untuk dipertonton di sana. Bagi tahun 2017 ini, antaranya adalah Golf GTI Frist Decade – GTI pertama yang menggabungkan penggunaan kuasa elektrik.

Nama kenderaan ini menunjukkan bahawa ia adalah GTI kesepuluh yang dihasilkan oleh pelatih mereka, dan ia mengambil masa tidak sampai sembilan bulan berdasarkan idea asas yang diberikan oleh pelatih tersebut. Keseluruhannya 13 pelatih terlibat dalam pembangunan kereta ini.

Bahagian luar kenderaan ini menggunakan warna biru inspirasi daripada tasik Wörthersee yang digelar Atlantic Blue Metallic, bersama jalur biru Satin Ocean Shimmer biru berkilat. Dapat dilihat digunakan adalah spoiler belakang Clubsport, rim aloi 20 inci oleh mb-Design, nombor 10 di C-pillar dan logo ‘First Decade’ berhampiran lampu belakang.

Bahagian dalam kenderaan ini pula menggunakan tempat duduk hadapan buatan tangan, yang boleh dilaras menggunakan aplikasi telefon pintar dan boleh mengurut. Konsep warna sama turut digunakan di dalam, namun apa yang lebih menarik adalah bahagian belakangnya tiada tempat duduk, sebaliknya diganti dengan pembesar suara 1,690 watt, daripada 11 pembesar suara dan satu subwoofer. Di bawahnya barulah terletak bateri dan pengawal elektronik untuk sistem pacuan gandar belakang elektriknya.

GTI First Decade menggabungkan penggunaan enjin petrol 410 PS yang memacu tayar hadapan, dan motor elektrik 48 volt yang memacu roda belakang dengan kuasa maksimum 12 kW. Dua punca kuasa ini boleh digunakan secara berasingan dan juga boleh bergerak serentak, bergantung kepada mod pemanduan yang dipilih. Kenderaan ini turut dilengkapi dengan sistem penjanaan semula kuasa brek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required